خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از هادی اعلمی فریمان؛

تحریم در مقابل پیروزی؛ سناریوی سقوط مادورو چگونه رقم می‌خورد؟

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۲۶۷

یک کارشناس مسائل آمریکای لاتین گفت که اگر رئیس‌جمهوری ونزوئلا بر مشکلات داخلی فائق بیاید، بدون تردید نمی‌تواند تحریم‌های نفتی و اقتصادی و فشارهای خارجی را تاب بیاورد و او در سراشیبی سقوط قرار می‌گیرد.

«هادی اعلمی فریمان» کارشناس مسائل آمریکای لاتین طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح پیامدهای پیروزی نیکلاس مادورور در انتخابات ونزوئلا پرداخته که به شرح ذیل از نظر می‌گذرد:

پس از برنامه‌ریزی‌های متعدد در طی سه سال گذشته مادورو موفق شد در انتخابات ونزوئلا پیروز شود؛ در طی این مدت مادورو گام‌های مهم و موفقی برداشت که می‌توان به حذف پارلمان و ایجاد مجلس موسسان، تغییر قانون اساسی و گماردن افراد نزدیک به خود در پست‌های کلیدی اشاره کرد. خنثی‌سازی اپوزیسیون و اقدام‌های آن یکی دیگر از تاکتیک‌هایی بود که مادورو توانست با استفاده از آن تا حدودی آراء خود را افزایش دهد. به گونه‌ای که او در افکار عمومی القاء کرد که اپوزیسیون داخلی در ارتباط با ایالات متحده و تحت حمایت آن است و همین موضوع باعث شد تا مردم ونزوئلا آراء خود را به نفع مادورو به صندوق بریزند؛ به عبارتی دیگر مادورو با این کار توانست بخش مهمی از مخالفان خود را حذف کند.

اقدام مادورو باعث شد تا در انتخابات این دوره با یک اپوزیسیون خنثی روبه‌رو باشیم و از این جهت جناح مقابل وی هم نتوانست بخشی از اپوزیسیون که در داخل فعال بودند را به نفع خود فعال کند. درست است که مخالفان مادورو و اپوزیسیون داخلی اعلام کردند که میزان مشارکت اعلام شده از سوی دولت ونزوئلا دروغ است اما به هر ترتیب مادورو توانست از این آزمون سخت سیاسی پیروز بیرون بیاید. البته بخشی از این پیروزی به منابع دولتی برمی‌گردد؛ چراکه وی با استفاده از این منابع تا حد زیادی بر رقبای خود غالب شده و آنها را به حاشیه راند.

آنچه که بر اساس داده‌ها و تحلیل‌های میدانی به علاوه وضعیت اقتصادی و سیاسی ونزوئلا در روزهای اخیر متصور خواهد بود، گسترش دامنه اعتراض‌ها و تبدیل آن به مبارزات مسلحانه است. به صورتی که شاهد مقاومت و اعتراض‌های مدنی خواهیم بود و به دلیل اعتراض‌های گسترده ممکن است به یکباره روند مسلحانه اتفاق بیافتد و مدل جدیدی از به هم‌ریختگی سخت در ونزوئلا به وجود بیاید. باید در نظر داشته باشیم که بخشی از ارتش ونزوئلا به مادورو وفادار هستند اما واقعیت این است که تنش‌ها و نارضایتی‌ها در ونزوئلا در حال افزایش است و این مساله به درون ارتش هم سرایت کرده است. لذا نمی‌توان گفت ارتش این کشور به صورت کامل مادورو را حمایت می‌کند و به آن وفادار می‌ماند و این موضوع می‌تواند برای مادورو چالش جدی به حساب بیاید.

واقعیت این است که مادورو حتی اگر بتواند داخل ونزوئلا را آرام نگه دارد، بدون تردید فشارهای خارجی او را از پای در می‌آورد؛ به خصوص آن که فشار و تحریم‌های آمریکا بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند و این موضوع به علاوه اقتصاد ضربه‌خورده و ضعیف ونزوئلا علاوه بر قیمت نفت بر روی سایر کالاها تاثیرگذار خواهد بود. مادورو در کمپین انتخاباتی خود شعارهای کارگری و بهبود اقتصاد را سر داد اما زمانی که از بیرون به اوضاع اقتصادی ونزوئلا و اقدامات ایالات متحده نگاه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که مادورو در تحقق شعارهایش با مشکلات جدی روبه‌رو است.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز