خبرگزاری کار ایران

استقبال جامعه جهانی از دیدار تاریخی رهبران دو کره

کد خبر : ۶۱۶۹۱۱

مقام‌ها و رهبران کشورهای مختلف با استقبال از نشست تاریخی رهبران دو کره، آن را گامی مهم در راستای رسیدن به صلح توصیف کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «کیم جونگ‌اون» رهبر کره‌شمالی و «مون جائه‌این» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، امروز- جمعه- با صدور بیانیه‌ای تأکید کردند دو کشور برای رسیدن به پیمان صلح و غیرهسته‌ای شدن شبه‌جزیره کره تلاش خواهند کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهورط آمریکا که خود گفته با رهبر کره‌شمالی دیدار خواهد داشت، در توییتی نوشت: «پس از سالی پرهیاهو از پرتاب موشک و آزمایش هسته‌ای، دیداری تاریخی میان کره‌شمالی و جنوبی در حال انجام است... چیزهای خوبی در حال رخ دادن است، اما فقط زمان قضاوت خواهد کرد.»

در توئیت دیگری دونالد ترامپ نوشت: «جنگ کره پایان می‌گیرد! ایالات متحده و همه مردمان بزرگ باید از آنچه در کره رخ می‌دهد بسیار بر خود ببالند».

«هوآ چونیینگ» سخنگوی وزارت خارجه، چین گفت: «ما گام تاریخی رهبران کره را تحسین می‌کنیم و تصمیمات و شجاعت سیاسی آنها را ارج می‌نهیم... ما امیدوار و منتظریم که آنها این فرصت را برای آغاز سفری نوین و طولانی برای ثبات و این شبه‌جزیره مغتنم بشمارند.»

«شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن گفت: «امروز رئیس‌جمهور مون جائه این و رئیس کیم جون اون بحث‌هایی جدی درباره غیر‌هسته‌ای شدن کره شمالی داشتند. از این گام مثبت در جهت یک راه‌حل فراگیر در مورد مسائل گوناکون مرتبط با کره شمالی خرسندم... ما به‌شدت امیدواریم که کره شمالی در پی این دیدار و نشست با آمریکا و کره جنوبی به اقدام عملی دست بزند... ما همچنان نظاره‌گر حرکت‌های آینده کره شمالی خواهیم ماند.»

«دمیتری پسکوف» سخنگوی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه نیز به خبرنگاران گفت: «این خبر بسیار مثبتی است... ما امروز دیدیم که این گفت‌وگوی مستقیم انجام شد و چشم‌اندازی (برای آینده) ترسیم کرد. در دوطرف اراده برای رسیدن به توافق دیده می‌شود و از همه مهمتر اراده برای آغاز و ادامه گفت‌وگو. این واقعیت مثبتی است.»

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز در بروکسل از پیشرفت میان رهبران دو کره و تعهد آنها به رفع صلح‌آمیز اختلاف‌ها استقبال کرد و تأکید کرد که ناتو از راه حل سیاسی در شبه‌جزیره کره حمایت کامل می‌کند.

او گفت: «این گام نخست و دلگرم‌کننده است، اما باید بدانیم که هنوز کارهای بسیاری باید انجام بگیرد.»

«بوریس جانسون» وزیر خارجه بریتانیا هم گفت: «من از آنچه که رخ داد بسیار دلگرم شدم. اما گمان نمی‌کنم کسی که تاریخ هسته‌ای شدن کره‌شمالی را بداند، خیلی ذوق‌زده شود، اما قطعاً این خبر خوبی است که این دو با یکدیگر دیدار کردند».

او همچنین در توئیتی نوشت که اکنون کره‌شمالی باید به تعهداتش برای برداشتن گام‌های درست در زمینه خلع سلاح هسته‌ای عمل کند.

طبق این گزارش، رهبران دو کره روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کردند برای تبدیل توافق آتش‌بس به پیمان صلح تلاش و غیرهسته‌ای شدن شبه‌جزیره کره تلاش خواهند کرد.

پس از پایان جنگ دو کره در سال ۱۹۵۳ دو کره به صورت رسمی پیمان صلح امضا نکرده‌ و تنها میان آنها آتش‌بس برقرار است.

در «بیانیه پانمونجوم» که به امضای دو رهبر رسیده کره‌جنوبی و شمالی رسیده، طرفین بر تعهد دو کشور برای غیرهسته‌ای شدن کامل شبه‌جزیره کره تأکید کردند.

در این بیانیه تأکید شده که هر کره جنوبی و شمالی هر دو معتقدند ابتکار عمل کره شمالی برای غیرهسته‌ای شدن شبه‌ جزیره کره بسیار مهم و حیاتی است و هر دو کشور معتقدند هر یک باید مسئولیت‌های خود در این زمینه را عمل کنند.

دو کشور همچنین بر اتفاق نظر خود برای همکاری با جامعه جهانی جهت غیرهسته‌ای شدن شبه‌ جزیره کره تأکید کرده‌اند.

دو رهبر همچنین با اشاره به ۶۵ سالگرد آتش‌بس دو کره، توافق کردند «فعالانه» از طریق نشست سه‌جانبه با حضور آمریکا یا چهارجانبه با حضور چین و آمریکا در سال جاری برای اعلام پایان جنگ و «استقرار یک نظام صلح پایدار و دائمی» تلاش کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز