خبرگزاری کار ایران

مجمع ملی کوبا جانشین کاسترو را تعیین می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۶۲۲

پارلمان کوبا قرار است جانشین رهبر فعلی این کشور را تعیین کند. بر اساس قانون اساسی کوبا، رئیس مجمع ملی این کشور ریاست دولت و حکومت را برعهده دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از تاس، انتظار می‌رود جلسه دو روزه پارلمان تک‌حزبی کوبا که قرار است امروز -چهارشنبه- برگزار شود، جانشین «رائول کاسترو»، رئیس‌جمهوری فعلی این کشور، را تعیین کند. براساس قانون اساسی کوبا، رئیس مجمع ملی این کشور ریاست دولت و حکومت را برعهده دارد. 

تاریخ ۱۹ آوریل، روزی که نام رئیس جدید مجمع ملی اعلام می‌شود، برای مردم این کشور بسیاری نمادین است. در ۱۹ آوریل ۱۹۶۱، نیروهای نظامی به رهبری «فیدل کاسترو»، رهبر پیشین این کشور، نیروهای مداخله‌جویی را که آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) تعلیم داده بود در خلیج خوک‌ها شکست دادند. 

از زمان انقلاب کوبا در سال ۱۹۵۹، تنها یک بار در این کشور تغییر قدرت انجام گرفت؛ در سال ۲۰۰۶، فیدل کاسترو که بسیار بیمار بود قدرت را به برادر کوچکش رائول سپرد. 

اکنون زمان آن رسیده که رهبر ۸۶ ساله این کشور زمام امور را به دست فردی جوان‌تر بسپارد. رائول کاسترو بارها عنوان کرد که بنا ندارد برای سومین دوره اداره حکومت را به‌دست بگیرد.

تحلیل‌گران متفق‌القول معتقدند که «میگوئل دیاز-کانل»، معاون مجمع ملی و شورای وزرا  که در سال ۲۰۱۳ بدل به مرد شماره دو کشور شد، جای رائول را خواهد گرفت.

با این حال انتظار می‌رود که رائول کاسترو همچنان تا سال ۲۰۲۱ رهبری حزب کمونیست کوبا، یگانه سازمان سیاسی این کشور، را در اختیار داشته باشد. این بدان معناست که او همچنان بر تصمیم‌گیری‌ها تاثیر خواهد گذاشت. 

«کارلوس آلزوگارای»، سفیر پیشین کوبا در سازمان ملل، گفت: «برای نخستین‌بار در تاریخ پس از انقلاب کوبا، دو فرد متفاوت حزب و حکومت را اداره خواهند کرد. بنابراین قدرت دو شاخه می‌شود و شیوه فعل‌وانفعال این دو با یکدیگر بسیار جالب خواهد بود.»

پس از کناره‌گیری از پست ریاست‌جمهوری، انتظار می‌رود که کاسترو به سانتیاگو دکوبا، دومین شهر پرجمعیت کوبا، نقل‌مکان کند که در شرق هاوانا قرار دارد. این ساکنان شهر سانتیاگو دکوبا بودند که او را نماینده خود در مجمع ملی کوبا برگزیدند.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز