خبرگزاری کار ایران

عبدالباری عطوان:

بشار اسد در نشست سه جانبه تهران شرکت می‌کند؟/ بحران سوریه به پایان نزدیک می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۸۲۳

روزنامه‌نگار مشهور عرب نوشت که دور از انتظار نمی‌دانیم که رئیس‌جمهوری سوریه عضو چهارم نشست سه‌جانبه آتی باشد که قرار است ماه آینده میلادی در تهران برگزار شود و این نشست می‌تواند مکان مناسبی برای آشتی ترکیه و سوریه در کشور ثالثی باشد.

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه «الرای الیوم» در سرمقاله امروز خود در واکنش به انتشار اخباری درباره دعوت از رئیس‌جمهوری سوریه برای شرکت در نشست سه‌جانبه اخیر ترکیه نوشت:

پس از نشست سه‌جانبه که در آنکارا و با حضور روسای جمهوری روسیه و ایران و به میزبانی رئیس‌جمهوری ترکیه برگزار شد، روزنامه لبنانی الاخبار نزدیک به «حزب الله» خبری را به نقل از منابع ارشد روسی اعلام و ادعا کرد که رئیس‌جمهوری روسیه از «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه برای حضور در نشست سه جانبه ترکیه دعوت کرده است و «رجب طیب اردوغان» نیز از این اقدام استقبال کرده اما بشار اسد از عدم پذیرش این دعوت و سفر به آنکارا در سایه ادامه حضور نیروهای اشغالگر ترکیه در سوریه عذرخواهی کرده است.

منابع روسی در حالی این خبر را که تاکنون رد یا تایید نشده‌ است را فاش کرده‌اند که به دنبال تاکید بر سه حقیقت بوده‌اند:

نخست: اختلافات میان سوریه و ترکیه که در ابتدای بحران سوریه به اوج رسیده بود به پایان رسیده است و درباره بیشتر مسائل مربوط به پرونده سوریه میان دو کشور همکاری‌ها و هماهنگی‌هایی وجود دارد و دو کشور در زمینه هدف مشترک که همان مبارزه با ائتلاف کردی آمریکایی که به دنبال تشکیل دولت مستقل است، وحدت نظر دارند.

دوم: کرسی سوریه در این نشست منطقه‌ای بین‌المللی سه‌جانبه جدید محفوظ است و در زمان مناسب پُر خواهد شد.

سوم: بحران سوریه به پایان خود نزدیک می‌شود و ریاست‌جمهوری اسد موضوع گفت‌وگوها نیست و حل مسائل سیاسی در قالب این ائتلاف سه‌گانه به نتیجه خواهد رسید.

کرسی سوریه در این ائتلاف سه‌گانه با قدرت محفوظ خواهد ماند و به زودی پر خواهد شد اما کرسی مشابه آن در نشست سران اتحادیه عرب که ۱۰ روز دیگر برگزار خواهد شد، احتمالا تا چندین سال دیگر خالی خواهد ماند چرا که رهبری سوریه اعتباری برای این نشست قائل نیست.

دور از انتظار نمی‌دانیم که بشار اسد عضو چهارم نشست سه جانبه آتی باشد که قرار است ماه آینده میلادی در تهران برگزار شود و این نشست می‌تواند مکان مناسبی برای آشتی ترکیه و سوریه در کشور ثالثی باشد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز