خبرگزاری کار ایران

سرمقاله روزنامه الرای الیوم؛

برکناری تیلرسون، هدیه واشنگتن به محمد بن‌سلمان/ پومپئو نسخه تندروتر ترامپ است

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۱۸۷

روزنامه‌نگار مشهور جهان عرب بر این باور است که بسیاری از اروپایی‌ها بر این باور هستند که وزیر خارجه برکنار شده آمریکا آخرین نفر از افراد با تدبیر و عاقل در دولت این کشور به شمار می‌رفت؛ چرا که وی به شدت نسبت به عقب‌نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای ایران هشدار داده بود.

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» روزنامه‌نگار مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه الرای الیوم، در سرمقاله امروز خود با عنوان «آیا تصمیم برکناری تیلرسون جایزه بزرگ ترامپ به ائتلاف چهارگانه محاصره‌کننده قطر است؟ لغو توافق هسته‌ای ایران حتمی است؟ سناریوهای قابل پیش‌بینی در این زمینه چیست؟» تحلیلی درباره تصمیم روز گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا برای برکناری وزیر خارجه این کشور نوشت.

در این سرمقاله آمده است: تصمیم  غیرمنتظره «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای برکناری «رکس تیلرسون» وزیر خارجه خود می‌تواند «هدیه بزرگی» باشد که ترامپ به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی می‌دهد و  به روابط استراتژیک تیلرسون با دولت قطر و مواضع مخالف وی با لغو توافق هسته‌ای ایران و تلاشش برای باقی ماندن «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه به عنوان متحد مورد اعتماد واشنگتن، به عنوان دلیا این مساله اشاره کرد.

ترامپ در کنفرانس خبری اخیرش در دیدار با خبرنگاران اعتراف کرد که اختلافاتی میان وی و وزیر خارجه برکنار شده در زمینه توافق هسته‌ای ایران وجود دارد و تفاهم بالایی میان وی و «مایک پومپئو» وزیر خارجه پیشنهادی وی وجود دارد.

پومپئو نسخه‌ افراطی‌تر ترامپ است که به دیپلماسی مورد حمایت موشک‌های کروز اعتقاد دارد و توافق هسته‌ای ایران را بدترین توافق می‌داند که باید لغو شود و با ترامپ در دشمنی با اسلام و مسلمانان مشترک است.

بسیاری از اروپایی‌ها بر این باور هستند که تیلرسون آخرین نفر از افراد با تدبیر و عاقل در دولت ترامپ بود. چرا که وی به شدت نسبت به عقب‌نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای ایران هشدار داده و تاکید کرده بود که این موضوع می‌تواند تبعات مهمی به همراه داشته باشد؛ رویکردی که به مواضع اروپایی‌ها درباره توافق هسته‌ای ایران نزدیک بود. و مهمتر از همه اینکه وی حل و فصل سیاسی از طریق گفت‌وگو با کره‌شمالی را ترجیح می‌داد.

اما چرا برکناری تیلرسون در شرایط کنونی هدیه‌ای به محمد بن سلمان است، این موضوع در ابتدا به روابط خوب تیلرسون با قطر و ایستادگی وی در قبال هرگونه گزینه نظامی در بحران خلیج فارس مرتبط است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز