خبرگزاری کار ایران

آغاز کارزارهای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری مکزیک

asdasd
کد خبر : ۶۰۷۵۲۱

با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست‌جمهوری مکزیک، برخی از نامزدها کارزار خود را آغاز کرده‌اند. انتظار می‌رود که در انتخابات پیش رو، یکی از احزاب مخالف دولت به پیروزی برسد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، دو نفر از چهار نامزد ریاست‌جمهوری مکزیک امروز –جمعه- کارزار انتخاباتی خود را آغاز کردند. این در حالی است که حزب حاکم مکزیک که در بیشتر سال‌های قرن گذشته بر این کشور حکمرانی کرده، به‌خاطر فساد و رسوایی، دیگر از محبوبیت سابق برخوردار نیست و کفه ترازو به سوی مخافان چپ‌گرا سنگینی می‌کند. 

نظرسنجی‌های پیش از انتخابات که اول ماه جولای برگزار می‌شود، نشان می‌دهد که «آندره مانوئل لوپز اوبرادور»، سیاست‌مدار چپ‌گرای مکزیکی، پیشتاز است و «ریکاردو آنایا»، دومین نامزد اپوزوسیون اصلی، مقام دوم را دارد. این در حالی است که نامزد حزب حاکم در نظرسنجی‌ها از بخت چندانی برخوردار نیست.

ریکاردو آنایا، سیاستمدار مکزیکی که ائتلاف راست و چپ «برای پیشتازی مکزیک» را رهبری می‌کند، کارزار خود را بامداد جمعه آغاز کرد. وی در سخنرانی برای صدها جوان گفت که بنا دارد به راه‌حلی برای مبارزه با فساد و خشونت دست یابد. 

او خطاب به جوانانی که تشویقش می‌کردند، گفت: «مکزیک تغییر خواهد کرد. روزهای این دولت فاسد به سر رسیده است.»

«مونیکا وارگاس»، دانشجوی ۲۲ ساله رشته ادبیات از استان مرکزی تلاکسکالا، گفت که به این دلیل از آنایا حمایت می‌کند که او به حرف جوانان گوش می‌کند. او گفت که بسیاری از هم‌کلاسی‌هایش به‌خاطر فقر مجبور شدند تحصیل در دانشگاه را رها کنند. 

وارگاس گفت: «به‌عنوان یک مکزیکی، خیلی ناامیدم... ما می‌دانیم که مقام‌های کشورمان تا چه اندازه جیب‌های خود را پر کرده‌اند و ما مردم همیشه از آن‌ها عقب می‌مانیم.»

«مارگاریتا زاوالا» همسر سابق «فیلیپه کالدرون»، رئیس‌جمهور پیشین مکزیک، که در نظرسنجی‌ها در رتبه چهارم قرار دارد به‌عنوان نامزدی مستقل امروز –جمعه- کارزار خود را در شهر مکزیکوسیتی آغاز کرد.   

شهر مکزیکوسیتی در سال گذشته میلادی شاهد کشتارهایی چند بود که گروه‌های جنایتکار و قاچاقچی مواد مخدر، سوخت و انسان در آن دست داشتند. این در حالی است که رسوایی‌های مالی و فساد از اعتبار «انریکه پنیا نیه‌تو»، رئیس‌جمهور وقت مکزیک، و «حزب انقلابی بنیادین» (پی‌آرآی)، حزب مطلوب او، به‌شدت کاسته است. 

حزب میانه‌رو پی‌آر‌آی از سال ۱۹۱۲ بر مکزیک حکمرانی کرده است، به‌جز ۱۲ سالی که «وینسنته فاکس»، رئیس‌جمهوری پیشین و راست‌گرا، و فیلیپه کالدرون جانشین او، «حزب کنش ملی» (پن) را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ به قدرت رساند. 

«لوپز اوبرادور» که او را یک چپ‌گرا، پوپولیست و ملی‌گرا می‌دانند، در دهه ۱۹۸۰ حزب پی‌آرآی راترک کرد و حرفه سیاسی‌اش را به شهرداری مکزیکوسیتی محدود کرد که یکی از بزرگ‌ترین کلان‌شهرهای جهان است. 

آنایا که در رتبه دوم در نظرسنجی‌ها قرار دارد، پیشتر ریاست حزب پن را برعهده داشت. وی خود را جایگزین حزب نامحبوب پی‌آر‌آی و رهبری شخصی لوپز اوبرادور می‌داند.

کارزار انتخاباتی «خوزه آنتونیو مائده» سیاستمدار و نامزد حزب پی‌آر‌آی که البته خود عضو حزب نیست، اعتراف می‌کند که مردم دیگر به احزاب سیاسی اعتماد ندارند. این نامزد ریاست‌جمهوری اما می‌گوید که می‌تواند این بی‌اعتمادی را از میان ببرد. 

به گفته «ارنستو روفو» سناتور ارشد حزب پن، برای بسیاری از رای‌دهندگان، انتخابات اول جولای یعنی دست رد زدن به فساد و حزب حاکم یا طرد لوپز اوبرادور. 

او گفت: «این انتخابات برای نه گفتن است، نه آری گفتن.»

   

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز