خبرگزاری کار ایران

کارلوس پوجدمون:

باید استقلال کاتالونیا را زودتر اعلام می‌کردم

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۵۴۹

رهبر برکنارشده کاتالونیا، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که از اعلام استقلال این منطقه خودمختار پشیمان نیست و تنها آرزو می‌کند که کاش زودتر این کار را کرده بود.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «کارلوس پوجدمون»، رهبر برکنارشده کاتالونیا، در مصاحبه‌ای که امروز –یکشنبه- منتشر شد، گفت که با توجه به این‌که مشخص شد امید به گفت‌وگو با مادرید بیهوده است، می‌بایست پیشتر برای این ایالت اعلام استقلال می‌کرد. 

دولت خودمختار کاتالونیا در سال گذشته میلادی یک همه‌پرسی‌ برای جدایی از اسپانیا برگزار کرد که مادرید آن را بی‌اعتبار دانست. پس از آن، در تاریخ ۲۷ اکتبر سال گذشته میلادی، مجلس کاتالونیا به‌شکلی یک‌طرفه اعلام استقلال کرد. در پی این اقدام پوجدمون به بلژیک رفت.

وی درحال حاضر در ژنو است تا در جشنواره فیلم‌های مربوط به حقوق بشر شرکت کند. 

پوجدمون در پاسخ به پرسش روزنامه «تریبیون د ژنو» که اگر به روزهای پرتنش رفراندوم در اول اکتبر سال گذشته میلادی بازمی‌گشت، آیا رفتار دیگری پیش می‌گرفت یا نه، گفت که تا ۲۷ اکتبر برای اعلام خودمختاری صبر نمی‌کرد. 

او گفت: «اگر به آن روز برمی‌گشتم فقط یک کار متفاوت بود که انجام می‌دادم. به تاریخ ۱۰ اکتبر، برنامه داشتیم که اعلام استقلال کنیم، اما من تصمیم گرفتم این کار را به تاخیر بیندازم تا فضا برای گفت‌وگو با حکومت اسپانیا باز باشد.»

رهبر برکنار شده کاتالونیا ادامه داد: «بنابراین رفتاری مسئولانه و حتی مخاطره‌آمیز پیش گرفتم. تصمیم گرفتم به گفت‌وگو فرصتی بدهم. متاسفانه این تله‌ای بیش نبود، چراکه هیچ واکنش مثبتی از سوی دولت اسپانیا صورت نگرفت. اگر قرار بود تمام آن اتفاقات را دوباره از سر بگذرانم، اعلام استقلال را به حالت تعلیق درنمی‌آوردم.»

پوجدمون، در مصاحبه‌ای جداگانه با تلویزیون دولتی سوئیس که چند روز قبل پخش شد، گفت که اکثریت اهالی کاتالونیا ممکن است قبول کنند که جزئی از نظام فدرالی سوئیس در اسپانیا باشند، اقدامی که در تضاد با درخواست جدایی‌طلبان برای استقلال تمام‌وکمال قرار دارد. 

وی توضیح داد که به ژنو سفر نکرده تا از مقام‌های سوئیس بخواهد گفت‌وگوها با مادرید را تسهیل کند. اما در عین حال گفت: «هر کاری که بتوان خارج از کشور برای حمایت از گفت‌وگوها انجام داد به سود اهالی کاتالونیا، اسپانیا و تمام اروپا است.»

پوجدمون اگر به اسپانیا بازگردد به خاطر نقشش در برانگیختن جدایی‌طلبان کاتالونیا دستگیر خواهد شد. 

دولت محافظه‌کار «ماریانو راخوی»، نخست‌وزیر اسپانیا، مجلس کاتالونیا را منحل کرده و اداره این منطقه را به دولت مرکزی اسپانیا سپرد. 

دولت مادرید و بالاترین دادگاه اسپانیا اصرار دارند اعلام استقلال از سوی بخش‌های خودمختار غیرقانونی و خلاف قانون اساسی این کشور است. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز