خبرگزاری کار ایران

خرم در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

دائمی شدن ریاست جمهوری «شی جین‌پینگ» به کارنامه کاری او برمی‌گردد/ پکن در سرازیری مائوئیسم

asdasd
کد خبر : ۶۰۳۱۸۴

فصل الخطاب تمامی تصمیمات سیاسی در چین، حزب کمونیست است و دائمی شدن ریاست جمهوری دقیقاً بر اساس خروجی تصمیمات این جریان در پکن صورت گرفته است.

«سیدعلی خرم» سفیر اسبق ایران در چین در تشریح دلایل و ابعاد دائمی شدن ریاست جمهوری «شی جین‌پینگ» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: برای بررسی و تحلیل ساختار سیاست چین باید به این نکته توجه کنیم که «حزب کمونیست» این کشور قدرت اصلی سیاسی پکن را در اختیار دارد؛ به گونه‌ای که هیات دولت و تمامی مهره‌های آن منصوب و منتخب حزب کمونیست چین هستند. از این جهت هیچ نهاد و ارگانی و هیچ جریانی در چین به صورت آزادانه فعالیت نکرده و نمی‌تواند اعضای حزب یا مهره‌های خود را مشخص کند. از سال ۱۹۴۹ میلادی تا به امروز حزب کمونیست چین نقش اساسی در ساختار قدرت این کشور ایفا کرده است؛ در زمان «مائو زدونگ» این روند دقیقاً به کار بسته شد اما از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۹ یعنی دقیقاً پس از درگذشت مائو، همسر او تحت عنوان باند یا گروه چهار نفره اقدام به انتخاب این مقام‌ها و اعمال سیاست‌های حزب کمونیست می‌کردند. در نهایت از سال ۱۹۷۹ همین وضعیت به صورت دیگری ادامه پیدا کرد که در آن دوران سیاست درهای بسته مطرح بود و پس از سال ۱۹۷۹ میلادی تا به امروز سیاست درهای باز در چین مطرح شد.

وی ادامه داد: این وضعیت نشان می‌دهد که تحول در چین دقیقاً از داخل حزب کمونیست اتفاق می‌افتد و از خارج این دایره تصمیم و اعمال قدرت صورت نمی‌گیرد. در این فاصله‌ حزب کمونیست از سال ۷۹ میلادی تا ۱۰ سال گذشته چندین دستور را مطرح کرد تا بتواند با ساختار این کشور همخوانی داشته باشد. یکی از آنها جمع‌بندی این حزب برای قانون مادام العمری ریاست‌جمهوری در چین بود. مجموع نظرات حزب کمونیست بر این بود که رئیس‌جمهوری فعلی این کشور توانسته فساد، گرانی و تورم را تا حدی کنترل کند و در سایر محورهای دیگر از جمله سیاست، اقتصاد و بسیاری ار موقعیت‌های متعددی پیشرفت‌هایی داشته است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مجموع نظر حزب کمونیست باعث مادام‌العمری ریاست‌جمهوری در چین شده است، گفت: در سال ۱۹۷۹ قانون مسئولیت‌های مادام‌العمر به پایان رسید اما چین در حالت فعلی، به دوران مائو بازگشته است. یکی از دلایلی که کنگره حزب کمونیست و پارلمان چین این موضوع را تایید کرد بحث عملکرد رئیس‌جمهور این کشور در مقابل ایالات متحده است. بدون تردید یکی از اهداف فعلی چین ایستادگی در مقابل واشنگتن در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی خواهد بود که تمامی این موارد از سوی رئیس‌جمهوری فعلی این کشور تا حد زیادی به اجرا درآمد و خروجی آن مثبت بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی عملکرد رئیس‌جمهور توسط حزب کمونیست بررسی می‌شود و اگر خروجی عملکرد آن مثبت بوده باشد، شاهد تمدید دوره ریاست‌جمهوری خواهیم بود اما در زمان مائو، دائمی بودن مسئولیت‌ها به دلیل وجود سیاست‌های ایدئولوژیک به اجرا در می‌آمد. باید توجه داشت که حزب کمونیست پیشنهاد مادام العمری ریاست جمهوری این کشور را به کنگره اعلام می‌کند و نهایتاً به دلیل نفوذ این حزب، طرح مورد نظر تایید می‌شود. اینکه آیا اعتراض‌هایی در پکن اتفاق می‌افتد یا خیر، پاسخ مثبت است. ممکن است اعتراض در سطح احزاب سیاسی یا شخصیت‌های این کشور صورت نگیرد اما بدون شک دانشگاهیان و نخبگان این کشور در سطوح مختلف اقدام به اعتراض خواهند کرد. نکته اصلی این است که باید دید پس از شی جین‌پینگ چه کسی رئیس‌جمهوری چین خواهد شد و چه عملکردی خواهد داشت و نهایتاً برآورد حزب کمونیست از آن چه خواهد بود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز