خبرگزاری کار ایران

سید افقهی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

مشکل اصلی غوطه شرقی‌، نادیده گرفتن قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت است/ ادلب و شمال‌ سوریه در دستور کار پاک‌سازی ارتش

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۰۳۸

ترکیه با ارتباط‌هایی که با معارضان داشت، می‌توانست تا حد زیادی در غوطه‌شرقی موثر باشد اما موضع انفعالی آنکارا به همراه کارشکنی آمریکا پرونده را درگیر روند انحرافی کرده است.

«سیدهادی سیدافقهی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح آخرین وضعیت غوطه شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: کشورهای دخیل در پرونده سوریه باید به این مفهوم برسند که در مورد وضعیت غوطه شرقی و در حالت فعلی تنها یک سند بین‌المللی لازم الاجراء وجود دارد که آن هم قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. در این قطعنامه رسماً به مبارزه با گروه‌های تروریستی مانند داعش، القاعده و سایر جریان‌های مسلح که با این جریانات اصلی هماهنگ هستند، اشاره شده اما هیچ اقدامی از سوی ایالات متحده و متحدان اروپایی و منطقه‌ای آن در این خصوص صورت نگرفته است؛ اما در مقابل روسیه به دنبال آن است تا برخلاف نظریه آمریکا عمل کند.

وی ادامه داد: روسیه به دنبال آن است تا بتواند هجمه نظامی بر تروریست‌ها را افزایش داده و حلقه محاصره آنها را تنگ‌تر کند و نهایتاً اخراج نیروهای مسلح را به تثبیت برساند اما در آن سوی معادله غوطه شرقی ایالات متحده با همراهی برخی از دولت‌های اروپایی و متحدان عربی خود بحث آتش‌بس را دنبال می کنند که مقصود انها شفاف نیست. باید به یاد داشته باشیم که پیش‌نویس قطعنامه ۲۴۰۱ از سوی کویت و سوئد مطرح شد اما آنها با دیدن فضای منازعه میان مسکو و واشنگتن از دولت‌های دخیل مانند چین و روسیه درخواست کردند تا برای بررسی این قطعنامه به میدان بیایند که در نهایت این قطعنامه به تصویب رسید.

ارتش سوریه با پیشروی در مناطق جنوب و جنوب شرقی دمشق تا حدود زیادی از این منطقه را پاکسازی کرده اما بحث اصلی نادیده گرفتن قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت و همچنین کمک‌رسانی و امدادرسانی به مردم غوطه‌شرقی است. متاسفانه وجود عناصر مسلح القاعده و داعش به علاوه سایر معارضان مسلح در این منطقه موجب شده تا کمک‌رسانی به مردم در بدترین شرایط قرار بگیرد و از سوی دیگر شاهد استفاده ساکنان این منطقه توسط تروریست‌ها به عنوان سپر انسانی هستیم.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه تروریست‌ها دو راه را می‌توانند انتخاب کنند، گفت: مرکز و محیط تجمع تروریست‌ها شهر دوما است و با شرایط فعلی و پیشروی ارتش سوریه آنها تنها باید به دو گزینه فکر کنند؛ گزینه اول جنگیدن و کشته شدن است و دومین گزینه مصالحه و تسلیم شدن. باید توجه داشت که یکی از فعال‌ترین گروه‌های تروریستی که در غوطه‌شرقی فعال است، ‌گروهک جیش الاسلام خواهد بود. این جریان تروریستی که بر اساس داده ها و اطلاعات به دست آمده تحت حمایت آمریکا و عربستان اقدام به فعالیت در آن ناحیه می‌کند به دنبال آن است تا بتواند زمان درگیری‌ها را افزایش بدهد تا ایالات متحده بتواند سناریوی مدنظر خود را در غوطه از لحاظ سیاسی و میدانی اجرایی کند.

وی خاطرنشان کرد: موضوعی که باید به آن توجه شود سکوت ترکیه و اقدام‌های انحرافی ایالات‌متحده در در پرونده غوطه‌شرقی است. آنکارا بر اساس ارتباط‌هایی که با برخی از جریان‌های مسلح معارض در غوطه دارد می‌توانست به راحتی با آنها گفت‌وگو کرده و شرایط را به صورت دیگر رقم بزند اما تا به امروز آنها به تخلیه شهر جواب مثبت نداده‌اند و از این منظر برخورد سخت در دستور کار ارتش و متحدان دمشق قرار خواهد گرفت. مشکل دیگر این است که هیچ‌کدام از کشورهایی که این قطعنامه را به تصویب رسانده یا در جریان آن قرار داشته‌اند اقدام به حمایت از اجرای آن نکرده‌اند.

افقهی در پایان تصریح کرد: فرانسه و آمریکا به علاوه متحدان آنها، پرونده سلاح‌های شیمیایی را برای تحت‌الشعاع قرار دادن روسیه و سوریه مجدداً مفتوح کرده‌اند. این در حالی است که روسیه بارها به جامعه جهانی و آمریکا گفته است که ناظر بر جمع‌آوری سلاح شیمیایی و امحاء آنها خواهد بود اما واشنگتن به دنبال آن است تا بتواند از این طریق، معادله را به نفع خود به هم بزند. حتی گفته می‌شود که آمریکا به دنبال تحویل دادن سلاح‌های شیمیایی به تروریست‌ها است تا بتواند علاوه بر هجمه به سوریه مجددا باب گفت‌وگوهای ژنو را باز کرده و شورای امنیت را وارد این مساله کند. از جهتی دیگر، پرسشی که بدون پاسخ مانده این است که در صورت خروج یا تسلیم تروریست‌ها آنها به چه نقطه‌ای منتقل خواهند شد؟ پاسخ این پرسش مشخص نیست اما بدون تردید «ادلب» تکرار نخواهد شد. چراکه بعد از غوطه‌شرقی ادلب در دستور کار ارتش سوریه خواهد بود و پس از آن بیرون راندن ترکیه از مناطق شمالی سوریه مساله اصلی خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز