خبرگزاری کار ایران

نخست‌وزیر ترکیه:

مسیر عادی‌‌سازی روابط با آلمان هموار شده است

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۶۹۸

نخست‌وزیر ترکیه با درخواست از آلمان برای نادیده گرفتن موانع اخیر در روابط دو کشور، گفت مسیر عادی‌‌سازی روابط آنکارا و برلین هموار شده است

به گزارش ایلنا، در پی آزادی «دنیز یوجل» خبرنگار آلمانی ترک‌تبار از زندان در ترکیه، «بن‌علی ییلدریم» نخست‌وزیر این کشور ابراز عقیده کرد که مسیر هم‌اکنون برای عادی‌سازی روابط میان آنکارا و برلین هموار شده است.

ییلدریم که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با خبرگزاری آلمان گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «موارد فرعی و شرایط شخصی مانند شرایط دنیز یوجل نمی‌تواند روابط ما را تیره کند و یا آن را کاملا از بین ببرد.»

نخست‌وزیر ترکیه از دولت آلمان خواست اختلافات ماه‌های اخیر را نادیده بگیرد. او گفت: «انتخابات و همچنین همه‌پرسی تمام شد. این موانع (در مسیر روابط) هم‌اکنون دور شده است.»

روابط برلین و آنکارا به‌دنبال کودتای نافرجام در ترکیه و اقدام‌های پساکودتا به‌شدت تیره شده است. 

ییلدریم دلیل این تیرگی روابط را به کارزارهای انتخاباتی پیرامون اصلاح قانون اساسی در ترکیه و نیز انتخابات پارلمانی در آلمان نسبت داده است، در حالی‌که برلین تأکید دارد بازداشت شهروندان آلمانی در ترکیه به اتهام تروریسم، دلیل وخیم‌شدن روابط شده است.

نخست‌وزیر ترکیه با تأکید بر این‌که برخی زندانیان آلمانی در ارتباط با کودتاچیان بودند، گفت: «این افراد برای از بین بردن دموکراسی در ترکیه و قتل رئیس‌جمهوری ترکیه تلاش می‌کردند.»

دنیز یوجل، خبرنگار ترک تبار آلمانی که بیش از یک سال در ترکیه زندانی بود، روز گذشته آزاد شد. اتهام او«عضویت در یک  سازمان تروریستی»، «انتشار تبلیغات تروریستی» و همچنین «سوءاستفاده از اطلاعات» اعلام شده است.

هم‌زمان با آزادی دنیز یوجل، دادگاهی در استانبول سه روزنامه‌نگار مشهور ترک را به حبس ابد محکوم کرد.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز