خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

مرکل در مورد پناهجویان به مخالفان خود امتیاز می‌دهد / سرکوب داعش در خاورمیانه به نفع حزب دموکرات مسیحی است

asdasd
کد خبر : ۵۸۸۰۵۴

مخالفان صدراعظم آلمان درصدد هستند تا با ابزار تهدید پناهجویان بیشترین سهم‌خواهی را در تشکیل کابینه داشته باشند و خانم صدراعظم مجبور به ارائه امتیاز است.

«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر سابق ایران در نروژ در تشریح دلایل اختلاف میان احزاب دولت ائتلافی آلمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اختلاف اصلی میان حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل و حزب سوسیال دموکرات به رهبری مارتین شولتز که در جلسه اخیر دولت ائتلافی مطرح شد، مساله پناهجویان بوده است. باید بدانیم که پناهجویان در آلمان یک مساله جدی به حساب می‌آیند و با توجه به بحران‌های اجتماعی که از ناحیه آنها در آلمان به وجود آمده است، مخالفان مرکل از این موضوع علیه او استفاده می‌کنند. آنها می‌خواهند تا بتوانند از این مرحله به عنوان یک مولفه مثبت برای افزایش قدرت خود استفاده کنند تا نهایتاً بتوانند در کابینه سهم بیشتری نسبت به جناح صدراعظم کسب کنند.

باید بدانیم که مرکل از موضوع پناهندگان در سال‌های اخیر به نفع خود و حزب دموکرات مسیحی استفاده کرده و به نوعی سرمایه‌گذاری بر این محور را در دستور کار خود قرار داده اما جناح‌های مخالف او سعی دارند تا از این قضیه برای سقوط وی و به بن‌بست کشاندن دولت ائتلافی استفاده کنند. از این منظر مرکل در صدد است که امتیازاتی برای تشکیل دولت ائتلافی آلمان به جناح‌های مخالف خود اعطا کند.

وی افزود: آنگلا مرکل معتقد است که باید به رقبای خود امتیازاتی ارائه کند اما روند جذب پناهجویان دست نخورده باقی بماند؛ باید توجه داشت که مخالفان او معتقدند مساله پناهجویان تبعات اجتماعی در آلمان داشته و به دلیل آنکه مهاجرت آنها به صورت گروهی صورت گرفته مشکلاتی را به وجود آورده است. چراکه فرهنگ آنها با آلمان مغایرت دارد و البته دولت آلمان نتوانسته برنامه‌های مناسبی برای آنها طرح‌ریزی کند و این تضاد موجب شده تا اجتماع این طیف از پناهجویان در بستر اجتماعی جمهوری فدرال آلمان کاملاً مشهود شود.

ورود بخشی از این پناهندگان مربوط به وضعیت و وقایع امنیتی در افغانستان است و با توجه به وضعیت فعلی کابل به نظر نمی‌رسد که دولت آلمان بتواند بیش از پیش بر روی مهاجران افغان تمرکز داشته باشند.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به سیاست‌های آلمان در قبال پناهجویان گفت: آلمان در دراز مدت از پناهندگان استفاده خواهد کرد و آنها را در چرخه اقتصاد و صنعت خود به کار خواهد گرفت؛ چراکه تمام آنها اشخاص بدون حرفه یا بی‌سواد نیستند. در اینجا باید این نکته ذکر شود که نزدیک به یک میلیون نفر به آلمان پناهنده شدند و تا حدودی کنترل آنها سخت شده است. به نظر می‌رسد که از این به بعد بر اساس مخالفت‌هایی که با دولت مرکل شده است، سیاست‌ پذیرش مهاجر بر اساس گزینش تخصصی مهاجران اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موارد اختلافی میان سوسیال دموکرات‌ها و حزب آنگلا مرکل تاثیر فرهنگ آلمان و زبان آلمانی بر مهاجران است؛ مرکل درصدد است تا مساله پناهجویان همانند قبل دست‌نخورده باقی بماند اما جناح مقابل بر انتخاب گزینشی مهاجران تاکید دارد. طبیعتاً این کشمکش‌های سیاسی که در آلمان اتفاق افتاده بیش از این ادامه نخواهد داشت و مرکل مجبور به ارائه امتیاز به طرف مقابل خواهد شد.

سفیر سابق ایران در مجارستان در پایان با بیان این که امنیت در بحث پناهجویان یکی دیگر از موارد اختلاف در دولت ائتلافی آلمان است، گفت: کنترل امنیتی پناهجویان برای آلمان هزینه‌زا بوده اما در حالت فعلی این کنترل به خوبی صورت گرفته است؛ چراکه پناهجویان رفته رفته متوجه شدند که باید اصول عرفی آلمان را رعایت کنند و در وضعیت فعلی به دنبال تطبیق آن هستند. برخی دیگر از جناح‌های افراطی آلمان در این کشور به عنوان یک تهدید قلمداد می‌شوند اما اروپا و برلین از نتایج شکست داعش در خاورمیانه خرسند هستند. به گونه‌ای که پس از شکست داعش تا به امروز حجم حملات بسیار کم شده و همین موضوع توانسته است آنگلا مرکل را در تبیین و اجرای سیاست‌هایش یاری کند. بنابراین بحث پناهجویان با اعمال برخی از  اصلاحات حل و فصل خواهد شد اما در خصوص مابقی محورها اختلاف‌ها روشن‌ نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز