خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

محورهای اختلاف در دولت ائتلافی آلمان/ نقش «اشتاین‌مایر» در بحران سیاسی ژرمن‌ها

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۲۶۷

ائتلاف سیاسی در آلمان اگرچه موجب فروکش کردن بحران شد اما برخی از اختلاف‌نظرهای بنیادین میان احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات همچنان به قوت خود باقی است.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح آخرین وضعیت سیاسی و دولت ائتلافی آلمان عنوان کرد: انتخابات اخیر آلمان که در ۲۴ سپتامبر گذشته برگزار شد، بسیار متفاوت‌ از سال‌های اخیر بود؛ درست است که «آنگلا مرکل» به عنوان صدراعظم آلمان انتخاب شد اما خیزش ۱۳ درصدی راست‌گراهای افراطی در این کشور بیش از پیروزی مرکل به چشم آمد و از آن به عنوان یک پدیده سیاسی نام برده می‌شود. این وضعیت در حالتی است که حزب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات دارای ریزش آرا بودند و همین موضوع هم به عنوان یک رکورد جدید برای آنها به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: پس از ناکامی مرکل، در عمل گزینه‌ای جز ائتلاف با سوسیال دموکرات‌ها وجود نداشت و در اینجا بود که «فرانک والتر اشتاین‌مایر» رئیس‌جمهوری آلمان، از برگزاری مجدد انتخابات جلوگیری کرد و نهایتاً باعث شد تا سوسیال دموکرات‌ها برای ورود به دولت ائتلافی متقاعد شوند. به هر حال سوسیال دموکرات‌ها به مرکل چراغ سبز نشان دادند اما به شکل قاطع نمی‌توان گفت که مشکلات پیش روی دولت ائتلافی و خانم صدر اعظم تمام شده است. بلکه تهدیدها کمتر شده و البته حزب دموکرات مسیحی موانع زیادی را بر سر راه خود می‌بیند.

بعد از انتخابات، خانم صدراعظم گزینه‌های محدودی برای تشکیل دولت داشت که یکی از آنها ائتلاف با حزب سبزها بود که اختلافات زیادی میان آنها وجود داشت و اساسی‌ترین اختلاف آنها بحث پناهجوها بود.

این پژوهشگر حوزه اروپا با اشاره به محورهای اختلاف میان حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات، گفت: یکی از مواردی که میان دو حزب مورد اختلاف بود و سوسیال دموکرات‌ها نسبت به اجرای آن اصرار دارند، بحث توقف فروش سلاح به امارات و عربستان توسط برلین است اما به هر ترتیب قرار است تا دولت جدید کار خود را از آوریل شروع کند. البته عمده موارد به سیاست داخلی آلمان و اختلاف‌های دو حزب برمی‌گردد. یکی دیگر از اختلاف‌های دو طرف در خصوص مسائل داخلی، موضوع اتحادیه اروپا و نزدیک شدن حزب سوسیال دموکرات به مدل فرانسه است؛ به گونه‌ای که آنها معتقد هستند همانند آمریکا باید ایالات متحده اروپایی ترسیم شود و برای تحقق آن تلاش شبانه‌روزی شود اما در مقابل نظر حزب دموکرات مسیحی چنین نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود، مباحث سیاست خارجی است؛ در خصوص این موضوع اختلاف نظر بنیادین میان حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی وجود ندارد و تنها ممکن است در روش‌ها اختلافات جزئی وجود داشته باشد اما در اصول، اختلاف‌نظر بنیادین وجود ندارد. به هر ترتیب، مرکل در بخشی از سیاست‌ها با سوسیال دموکرات‌ها اختلاف دارد که یکی از این موارد نگاه دو طرف به موضوع پناهجویان خواهد بود. اما به هر ترتیب دولت ائتلافی آلمان و وضعیت سیاسی این کشور نسبت به ماه‌های قبل آرام‌تر شده و از بحران خارج شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز