خبرگزاری کار ایران

انصارالله یمن:

علی عبدالله صالح در دفاع از کشور صادق نبود

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۹۵۲

جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که رئیس‌جمهوری پیشین این کشور، در برخورد با ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی صادق نبود، زیرا او با ریاض مخفیانه همکاری می کرد. این جنبش دوران او را «بدترین» دوران در تاریخ یمن توصیف کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پرس تی وی، «محمد البخیتی» یکی از اعضای اصلی شورای سیاسی انصارالله یمن، در مصاحبه ای با تلویزیون پرس تی وی در روز دوشنبه، چند ساعت پس از این‌که «علی عبدالله صالح» در درگیری‌های میان شبه نظامیانش و مبارزان حوثی در حومه صنعا کشته شد، این اظهارات را مطرح کرد.

این مقام حوثی، مرگ صالح در روز دوشنبه را به عنوان نقطه عطفی در تاریخ یمن توصیف کرد زیرا نیروهای یمنی «یک توطئه خطرناک علیه ملت» را خنثی کردند.

وی افزود: «امروز یمن شاهد یک مرحله تاریخی است، شاید یکی از مهم ترین مراحل تاریخی ... خطرناک‌ترین توطئه علیه این ملت خنثی شده است.»

البخیتی ادامه داد: «وقتی ما وی را متهم به توطئه کردیم درست می گفتیم. ما صادقانه گفتیم که صالح در مقابله با تجاوز شرکت نمی‌کند و اینکه استفاده از کارت‌های فتنه داخلی در یمن در مقابله با تجاوزات تاثیر خواهد گذاشت. ما همچنین صادقانه گفتیم که صالح در مقابله با تجاوز مشارکت نمی‌کند و (هشدار دادیم)که (سوء)استفاده از فتنه داخلی یمن در مقابله با تجاوزات تاثیر خواهد داشت. به‌رغم همه اینها و با وجود فتنه داخلی، جبهه ضد متجاوزان تحت تاثیر قرار نگرفته است ... چون بسیاری از مبارزان مشغول خنثی کردن این فتنه بوده اند.»

البخیتی ادامه داد:  «ما همچنین دوران صالح را که بدترین دوران تاریخ یمن بود، به پایان رسانده‌ایم و وارد مرحله جدیدی شده‌ایم. اضافه می‌کنم که شکاف‌های موجود در داخل کشور را پر کرده‌ایم. از آنجا که صالح در مقابله با تجاوز رو راست نبود، به طور مخفیانه و نه به صورت عمومی و آشکار با متجاوزان همکاری می‌کرد.»

وی همچنین خاطر نشان کرد: «این نشان می‌دهد کسانی که با تجاوز مبارزه می‌کنند، مردم یمن هستند که توسط رهبر جنبش انصارالله یمن، عبدالمالک الحوثی، هدایت می شوند. یک اراده مردمی در مقابله با این تجاوز و در برابر این تجاوز وجود دارد. اگر به خاطر این اراده مردمی که یک اراده واقعی است نبود ما نم‌ توانستیم در برابر این تجاوز خارجی و اختلافات سیاسی و فتنه‌انگیزی موفق شویم.»

مردم از حوثی‌ها حمایت می‌کنند

عضو اصلی شورای سیاسی جنبش حوثی انصارالله یمن گفت : «این لحظه تاریخی، پیامدهای بسیاری خواهد داشت. در سطح محلی ما قادر خواهیم بود تمام شکاف‌ها را پر کنیم ... و قادر خواهیم بود بر مقابله با تجاوز خارجی متمرکز شویم ... باید گفت آنها متوجه نشده‌اند که این آخرین ابزاری بود که داشتند.»

البخیتی گفت: «اما مردم توانستند بر این (مشکلات) فائق آیند ؛ چون اراده مردم در حمایت از رهبری عبدالمالک الحوثی و مقابله با  این تجاوز قرار دارد. استفاده از موشک‌های جدید کروز علیه امارات متحده عربی نیز تاثیر بزرگی در تغییر آینده یمن و کل منطقه خواهد داشت.»

فتنه در یمن پایان یافته است

بخیتی با اشاره به اینکه ما (انصارالله) به صالح اجازه دادیم تا در مقابله با تجاوز شرکت کند، گفت ... گرچه او این کار را انجام نداد ... ولی محبوبیتش افزایش یافت، در نتیجه خطر وی نیز افزایش یافت. اما پس از آنکه اعلام کرد به متجاوزین پیوسته و مقابله با تجاوزکاران را یک نبرد بی‌فایده توصیف کرد، در معرض (حمله) قرار گرفت.

عضو شورای سیاسی جنبش حوثی انصارالله یمن همچنین گفت: «رهبران مردمی حزب وی از این سخنان او شوکه شدند. چون دقیقا روز قبل از آن گفته بود مخالف تجاوز است و در عرضی ک ساعت اعلام کرد که مبارزه با این تجاوز بی فایده است.»

البخیتی در ادامه خاطر نشان کرد که به اعتقاد آنها این فتنه به پایان رسیده است چون صالح به طور مخفیانه با متجاوزان همکاری می کرد و هنگامی که «کنگره عمومی خلق» که پایگاه مردمی او بود، مطمئن شد صالح با تجاوزکاران همکاری می‌کند، محبوبیت وی افزایش یافت.»

البخیتی ضمن اشاره به این موضوع که طرفداران حزب هوشیار شده‌اند، گفت همین موضوع افراد بیشتری را به سمت جبهه نبرد سوق می‌دهد چون صالح با بسیاری از کسانی که در حزب او بودند، اختلاف نظر داشت و از حضور آنها در جبهه و مقابله با متجاوزین جلوگیری می‌کرد.

وی افزود: «کشورهایی که این تجاوز را آغاز کردند، تمام کارت‌های خود را مورد استفاده قرار دادند. آنها در ابتدا با مداخله نظامی مستقیمی خواستند نبرد را به نفع خود تغییر دهند، اما این اتفاق نیفتاد. بنابراین بار دیگر به عناصر یمنی متوسل شدند تا از آنها حمایت کنند. اما این (استراتژی) نیز به جایی نرسید .هنگامی که عربستان سعودی متوجه شد در مقابله با مبارزان یمنی در مرزهای خود نا تواناست، سعی کرد از یمنی‌ها برای محافظت از مرزهای خود استفاده کند، اما این کارت هم هیچ موفقیتی به دست نیاورده است.»

البخیتی در ادامه گفت: «بنابراین تلاش برای استفاده از تجاوز خارجی، (سوء) استفاده از اختلافات سیاسی و تمامی این کارت‌ها هیچ موفقیتی برای آنهانداشت. آنچه که باقی مانده بود، این بود که به فروپاشی داخلی و نابودی و رنج مردم یمن دل ببندند.»

وی افزود: «تلاش برای استفاده از اقتصاد به عنوان یک سلاح هم هیچ تاثیری روی این کشور نداشته و باعث شده تا خصومت مردم یمن نسبت به این کمپین افزایش یابد. هنگامی که صالح سخنرانی کرد، نه تنها از تغییر موضع خود در برخورد با تجاوز به کسی که خواستار تجاوز بود صحبت کرد، بلکه در واقع می‌خواست این تصور را ایجاد کند که پیروزی فتنه و خائنان (در برابر ما) به جنگ خاتمه می‌دهد و پایانی بر رنجها خواهد بود. اما حالا این کارت (استراتژی) شکست خورده است. کارت فتنه از دست صالح افتاده است.»

عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله ضمن بیان اینکه مذاکرات با حزب صالح پس از انتخاب رهبر جدید ممکن خواهد بود، گفت: «آنچه که لازم است، این است که رهبران محترم پاکدست حزب صالح بایدپیشگام شوند و رهبری نجیب را انتخاب کنند. چون اگر این کار را کنند، از آنها حمایت خواهد شد.»

بخیتی همچنین گزارش‌ها مبنی بر وجود درگیری (حال حاضر) در صنعا را رد و تأکید کرد اینها دروغ‌هایی است که توسط آژانس‌های خبری خارجی منتشر می‌شود. اینها دروغ محض است، ما در اینجا فقط بمباران‌های هواپیماهای عربستان سعودی را داریم ... که اکنون غیرنظامیان را بمباران م‌ کنند.

وزارت کشوریمن روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای مرگ علی عبدالله صالح را در جریان درگیری‌ها در صنعا تأیید کرد. این وزارتخانه افزود که نیروهای یمنی، با حمایت جنبش مردمی حوثی انصارالله، تمامی مواضعی که پیش از این در اختیار شبه‌نظامیان صالح در صنعا بودند را تحت کنترل کامل خود درآورده‌اند.

چند ساعت بعد، «عبدالمالک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن، در یک پیام تلویزیونی گفت که این جنبش با شکست دادن توطئه علی عبدالله صالح و نیروهایش موفق به مهار یک تهدید بزرگ علیه امنیت کشور شده است.

وی افزود که به‌رغم اینکه صالح در ابتدا تظاهر به مخالفت با تجاوز عربستان می‌کرد، در نهایت مسیرش را تغییر داد و با تجاوزگران همراهی کرد.

رهبر انصار الله با اشاره به اینکه مواضع اخیر صالح آشکارا در حمایت از دشمنان یمن بود، گفت که مواضع وی که توسط یک جبهه متحد رسانه‌ای دشمن حمایت می‌شد، حتی باعث تعجب اعضای حزب خود او نیزشده بود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز