خبرگزاری کار ایران

العبادی خواستار شد:

نتایج رفراندوم جدایی اقلیم کردستان لغو شود

asdasd
کد خبر : ۵۵۱۳۴۸

نخست وزیر عراق تاکید کرد که نتایج رفراندوم استقلال کردستان باید ملغی شود.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق امروز –پنجشنبه- با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «ما به جز لغو نتایج رفراندوم استقلال کردستان عراق و احترام به قانون اساسی چیز دیگری را نمی پذیریم.»

دولت اقلیم کردستان عراق روز گذشته –چهارشنبه- خواستار آتش‌بس فوری و تعلیق نتایج رفراندوم جدایی و همچنین آغاز گفت‌وگوها با دولت فدرال بر اساس قانون اساسی عراق شد.

بغداد همواره رفراندوم جدایی اقلیم کردستان عراق را غیرقانونی عنوان کرده بود. بغداد در پاسخ به برگزاری این رفراندوم هفته گذشته علیه استان کرکوک اقدام نظامی صورت داد و این استان، مناطق نفتی اطراف آن و دیگر مناطقی که کردها از کنترل داعش درآورده بودند را از کنترل نیروهای کرد پیشمرگه بازپس گرفتند.

العبادی به نیروهای نظامی ارتش عراق دستور داد تا کنترل همه مناطق مورد مناقشه را به دست بگیرند و همچنین خواستار به دست گرفتن مرکزی مرزهای مشترک عراق و ترکیه در منطقه فیش خابور واقع در اقلیم کردستان عراق شد.

منطقه فیش خابور از لحاظ استراتژیک بسیار اهمیت دارد چرا که تمامی نفت تولیدی از مناطق کرد و مناطق تحت کنترل دولت در شمال عراق از طریق خط لوله‌های واقع در این منطقه به ترکیه منقل می‌شوند.

پس از برگزاری رفراندوم جدایی منطقه کردستان عراق و موافقت بیش از ۹۰ درصد از رای‌دهندگان با استقلال، تنش‌ها میان اقلیم و بغداد بالا گرفت. قرار است امروز پارلمان اقلیم کردستان عراق با برگزاری یک جلسه درباره «مسعود بارزانی» رئیس این اقلیم و انتقال اختیارات وی به دیگر نهادهای اقلیم تصمیم‌گیری کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز