خبرگزاری کار ایران

بررسی ابعاد درج نام ائتلاف سعودی در فهرست سیاه سازمان ملل:

قریشی: سعودی‌ها قبل از برگزاری مجمع عمومی قصد تطمیع دولت‌های اروپایی را داشتند/ هلند در راس اعمال فشار ریاض

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۸۲۳

عربستان قصد داشته تا بر اساس راهبردی مشخص قبل از قرار گرفتن نام ریاض در لیست سیاه سازمان ملل، کشورهای اروپایی و خصوصاً هلند را تطمیع کند اما موفق به این کار نشد.

«سید اصغر قریشی» سفیر اسبق ایران در یمن با تشریح ابعاد مختلف قرار گرفتن نام ائتلاف سعودی در فهرست سیاه سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: قرار گرفتن نام ائتلاف سعودی در فهرست ناقضان حقوق کودکان یمن از سوی سازمان ملل، موضوع جدیدی نیست. اگر به خاطر داشته باشیم در اواخر دبیرکلی «بان کی مون» در سال گذشته گزارشی مشابه وضعیت فعلی درباره اقدام‌های عربستان در یمن منتشر شد که نام عربستان در فهرست ناقضان حقوق کودک در یمن قرار گرفت اما به خاطر داریم که مقامات سعودی اقدام به تهدید سازمان ملل کرده و اعلام کردند که تمامی کمک‌های مالی خود به این سازمان و زیرمجموعه‌های آن را قطع خواهند کرد.

این اظهارات باعث شد تا دبیرکل سابق سازمان ملل، نام عربستان را از فهرست ناقضان حقوق کودک در یمن خارج کند و چند وقت بعد بان کی مون نسبت به خروج نام عربستان از فهرست سیاه سازمان‌ملل ابراز پشیمانی و ناخشنودی کرد.

وی افزود: با نگاهی به این وضعیت باید بگوییم که هیچ نهادی نمی‌تواند جنایت عربستان در یمن را از حیث حقوقی و بین‌المللی کتمان کند. در اینجا جای دارد تا به نامه محرمانه‌ای که از سوی روزنامه آتلانتیک آمریکا منتشر شده اشاره کنیم. این روزنامه مطلبی را منتشر کرده که در آن نشان می‌دهد «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی نامه‌ای محرمانه به رئیس دیوان پادشاهی عربستان ارسال کرده که ضمیمه آن توضیحات هفت صفحه‌ای است و در آنجا شرح می‌دهد که قرار است اتحادیه اروپا علیه عربستان در سازمان ملل کنشگری صورت دهد.

در متن این نامه آمده است که وزارت خارجه عربستان و امارات متحده عربی به دنبال جلوگیری از اقدام‌های کشورهای اروپایی خصوصاً کشور هلند هستند تا بتوانند از درج نام عربستان به عنوان ناقض حقوق کودکان در یمن جلوگیری کنند. این نامه رسماً به اقدام‌های هلند علیه عربستان اشاره دارد؛ تا جایی که گفته شده هلند گزارش‌های کمیته حقیقت‌یاب که توسط عربستان هدایت می‌شود را مورد انتقاد قرار داده و خواستار تشکیل کمیته بین المللی است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در خصوص طرح پیشگیرانه وزیر خارجه عربستان اظهار کرد: وزیر خارجه عربستان سعودی در این نامه رسماً به این موضوع اشاره می‌کند که برای جلوگیری از طرح سازمان ملل باید گام‌های فوری و مفید برداشت تا از درج نام ریاض در فهرست سیاه سازمان ملل جلوگیری شود. در ادامه این نامه به تطمیع و ارائه رشوه به کشورهای مورد نظر اشاره شده است؛ حتی دستورالعملی برای نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های عربستان، امارات و مابقی کشورهای عضو ائتلاف عربی فرستاده شده تا بتوانند به هر طریقی که شده از درج نام عربستان در فهرست مذکور جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: پیشنهاد وزارت خارجه عربستان زمانی ارائه می‌شود که مجمع عمومی سازمان ملل در حال برگزاری بوده و عربستان سعی داشته است که از ظرفیت این مجمع برای چانه‌زنی به منظور جلوگیری از درج نام این کشور توسط سازمان ملل در فهرست سیاه کودک‌کشی استفاده کند، اما به نظر می‌رسد که چنین اتفاقی نیفتاده است. اظهارات «عبدالله المعلمی» نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل هم نتوانسته توجیه قابل قبولی علیه اقدام‌های سازمان ملل داشته باشد.

قریشی در پایان یادآور شد: نماینده عربستان در سازمان ملل در اظهارات خود اعلام کرده است که هدف قرار گرفتن غیرنظامی‌ها مربوط به نیروهای منتسب به «علی عبدالله صالح» است، اما با نگاهی به گزارش‌های اخیر سازمان ملل و همچنین انجمن‌های مدنی اروپا به علاوه به راه افتادن کمپین‌های مجازی در حمایت از کودکان یمن به این معنا می‌رسیم که قرار گرفتن نام عربستان در فهرست سیاه سازمان‌ ملل کاملاً درست است. از این منظر کشورهای اروپایی وارد این پرونده شده‌اند و هلند به عنوان مقر دیوان کیفری بین‌المللی و همچنین دیوان بین‌المللی دادگستری یکی از اهداف عربستان برای اعمال فشار اقتصادی خواهد بود که در هفته‌های آینده احتمال درگیری در سطوح دیپماتیک و حقوقی وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز