خبرگزاری کار ایران

به بهانه سالگرد کشتار صبرا و شتیلا؛

دستمالچیان: شارون در زمان کشتار صبرا و شتیلا در محوطه اردوگاه قدم می‌زد/ هدف، بیرون راندن «یاسر عرفات» و سازمان آزادی‌بخش از لبنان بود

asdasd
کد خبر : ۵۳۶۲۷۷

در حالت فعلی دلیل این‌که چرا کشتار صبرا و شتیلا در مجامع بین‌المللی پیگیری نمی‌شود مشخص است؛ به صورتی که نفوذ بیش از حد اسرائیل در مناصب رسانه‌ای و حقوقی دنیا صورت گرفته است و این موضوع موجب شده تا همچنان پیگیری این پرونده به عنوان جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی با سکوت روبه‌رو شود.

«احمد دستمالچیان» سفیر سابق ایران در لبنان با اشاره به فرا رسیدن سالگرد کشتار در اردوگاه صبرا و شتیلا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: کشتار در اردوگاه صبرا و شتیلا برخلاف آنچه که از سال ۱۹۸۲ به عنوان یک پرونده قومی و نژادی مطرح شده است، یک مساله کاملاً سیاسی و برنامه‌ریزی شده به حساب می‌آید. در آن سال رژیم صهیونیستی برای اینکه بتواند مبارزان فلسطینی را از جنوب لبنان بیرون کند، حملات زیادی را صورت داد و تا بیروت پیشروی کرد. در آن موقع یاسر عرفات و اعضای کلیدی و رده بالای سازمان آزادی‌بخش فلسطین مجبور به ترک خاک لبنان شدند و به سمت مصر و نهایتاً تونس عزیمت کردند. لذا در نگاه اولیه باید بدانیم که هدف اصلی از به راه انداختن چنین پرونده‌ای بیرون راند فلسطینی‌ها خصوصاً سازمان آزادی‌بخش فلسطین بوده است.

وی ادامه داد: پس از این موضوع حملات گسترده‌ای به اردوگاه‌ها صبرا و شتیلا با دخالت مستقیم نیروهای اسرائیلی به رهبری «آریل شارون» صورت گرفت که فالانژهای لبنان به رهبری «بشیر جمیل» به عنوان نیروی مکمل آنها وارد اردوگاه شده و چیزی حدود دو تا چهار هزار نفر را در اردوگاه‌های مذکور به قتل رساندند. مسئله‌ای که باید در اینجا مطرح شود، این است که بسیاری از سازمان‌های حقوقی بین‌المللی در آن موقع اعلام کردند که آریل شارون به صورت مستقیم در این کشتار دست نداشته است؛ اما مستندات و حتی تصاویر بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد شارون در زمان وقوع کشتار در صبرا و شتیلا در حال قدم زدن در محوطه اردوگاه بوده است؛ حتی مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد برای اجرای این عملیات اتاق عملیات مشترکی میان اسرائیل و فالانژهای لبنان به رهبری بشیر جمیل تشکیل شده بود که این مدارک تصدیق‌کننده دخالت و حضور مستقیم شارون در این نسل‌کشی است.

برخی دیگر از مستندات نشان می‌دهد که نیروهای تحت حمایت بشیر جمیل مستقیماً توسط اسرائیل رهبری شده‌اند که یکی از اهداف این عملیات، کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها و همچنین سازمان آزادی‌بخش فلسطین از خاک لبنان بوده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه هیچ نهاد حقوقی جنایات صبرا و شتیلا را مورد تعقیب کیفری قرار نداده است، عنوان کرد: شاید عده‌ای سوال کنند که چرا در آن موقع شکایت بین‌المللی برای تعقیب کیفری شارون و اسرائیل از سوی دولت لبنان صورت نگرفته است. پاسخ کاملا روشن است. در آن زمان بشیر جمیل و پس از آن برادرش امیر جمیل در بعبدا حضور داشتند و لبنان به یک کشور دست‌نشانده از سوی اسرائیل تبدیل شد. حتی در آن موقع مطالبی مطرح شده بود که حکایت از صلح با اسرائیل داشت که البته این موضوع مورد مخالف گروه‌ها و طیف‌های مختلف لبنان قرار گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حالت فعلی دلیل این‌که چرا کشتار صبرا و شتیلا در مجامع بین‌المللی پیگیری نمی‌شود مشخص است؛ به صورتی که نفوذ بیش از حد اسرائیل در مناصب رسانه‌ای و حقوقی دنیا صورت گرفته است و این موضوع موجب شده تا همچنان پیگیری این پرونده به عنوان جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی با سکوت روبه‌رو شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز