خبرگزاری کار ایران

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

تلاش بارزانی برای ایجاد درگیری با هدف تهییج کردها/ اولویت فعلی عراق، پاک‌سازی الحویجه است

asdasd
کد خبر : ۵۳۱۲۰۶

تلعفر نقطه لجستیکی بسیار مهم بین موصل و مرز سوریه و حتی ترکیه به شمار می‌رود که برای تردد نیروهای نظامی عراق و همچنین گروه تروریستی داعش جایگاه ویژه‌ای دارد. آزادسازی این شهر تاثیر بسزایی در پایان یافتن حضور عناصر گروه تروریستی داعش در عراق داشته است.

به گزارش ایلنا، «صباح زنگنه» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح موقعیت شهر تلعفر و پیروزی نیروهای عراق در آزادسازی این شهر از اشغال عناصر گروه تروریستی داعش اعلام کرد که تلعفر یکی از شهرهای مهم استان نینوا به شمار می‌رود و تقریبا دومین شهر بزرگ این استان بعد از موصل قلمداد می‌شود. این شهر از دو جنبه ترکیب جمعیتی و دیگری موقعیت سوق‌الجیشی و جغرافیایی خاصی که دارد، حائز اهمیت ویژه‌ای است.

وی افزود: ترکیب جمعیتی این شهر و مناطق اطراف آن عمدتا شامل ترکمن‌های سنی  و شیعه می‌شود که در کنار آن‌ها دیگر قومیت‌ها نیز زندگی می‌کنند و از سوی دیگر، این شهر نقطه لجستیکی بسیار مهم بین موصل و مرز سوریه و حتی ترکیه به شمار می‌رود که برای تردد نیروهای نظامی عراق و همچنین گروه تروریستی داعش جایگاه ویژه‌ای دارد. آزادسازی این شهر تاثیر بسزایی در پایان یافتن حضور عناصر گروه تروریستی داعش در عراق داشته است.

این کارشناس مسائل عراق تصریح کرد: در آزادسازی این شهر عمدتا از نیروهای بسیج مردمی عراق و همچنین نیروهای پلیس فدرال این کشور با پشتیبانی هوایی ارتش عراق استفاده شد و باید به این نکته نیز توجه داشت که محاصره چندین ماهه این شهر توسط نیروهای بسیج مردمی عراق که مانع از تردد عناصر گروه تروریستی داعش و قطع شدن راه‌های امدادی و رسیدن تجهیزات مورد نیاز به عناصر این گروه تروریستی در تلعفر شده بود نیز نقش پررنگی در آزادسازی این شهر داشت.

وی ادامه داد: محاصره چندین ماهه این شهر و نرسیدن تجهیزات مورد نیاز عناصر گروه تروریستی داعش به آن‌ها در شهر تلعفر باعث شد تا عملیات آزادسازی این شهر با سرعت زیادی پیش رفته و طی دو هفته تمامی مناطق این شهر از اشغال عناصر گروه تروریستی داعش پاک‌سازی شود. علاوه بر این ترکیب جمعیتی این شهر نیز تاثیر بسزایی در عملیات آزادسازی این شهر داشت چرا که بر خلاف الرمادی و موصل که ترکیب جمعیتی خاص خود را داشت، این شهر متشکل از ترکمن‌های اهل تسنن و تشیع بود و همین امر از عوامل سرعت گرفتن عملیات آزادسازی تلعفر شد. حضور قوی الحشد الشعبی که از دقت و اخلاص فراوان در عملیات‌های خود برخوردار هستد، از دیگر عوامل موفقیت سریع نیروهای عراقی در آزادسازی این شهر است. 

زنگنه در پاسخ به پرسشی در خصوص این که عده‌ زیادی از عناصر گروه تروریستی داعش خود را تسلیم نیروهای پیشمرگه کرد کردند، خاطرنشان کرد:‌ عناصر گروه تروریستی داعش سعی می‌کنند اسیر دست نیروهای بسیج مردمی عراق نشوند چرا که می‌دانند پس از دستگیری و رسیدگی به جرائم آنها به اشد مجازات محکوم خواهند شد اما در مقابل، احتمال معامله و تعامل میان عناصر گروه تروریستی داعش و نیروهای پیشمرگه به این صورت که کردها از تروریست‌های داعش برای عملیات در نقاط دیگر یا گرفتن امتیازات و تحویل آنها به آ‌مریکا و یا ترکیهاستفاده کنند، وجود دارد که در هر دو صورت این امر به ضرر عراق است.

این تحلیل‌گر مسائل عراق در رابطه با پرواز برخی بالگردهای آمریکایی و فرود آنها در مناطق تحت سیطره گروه تروریستی داعش خاطرنشان کرد: آمریکا و سازمان‌های جاسوسی وابسته به شدت در این مناطق فعال هستند و سعی در مدیریت صحنه‌های درگیری دارند. آمریکا سعی دارد با نجات فرماندهان گروه تروریستی داعش و استفاده از آنها در مناطق دیگر به ناامنی در منطقه ادامه دهد. همچنین احتمال می‌رود این اقدام آمریکا در راستای نجات برخی از عناصر سازمان‌های جاسوسی وابسته که در این مناطق حضور دارند، باشد. 

وی تاکید کرد: در تمامی این سناریوها سوء نیت آمریکا در رابطه با مسائل منطقه خصوصا مبارزه با تروریست واضح و مبرهن است و دولت عراق باید برای تعقیب این عناصر مواضع قاطعی را در قبال آمریکا از خود نشان دهد. 

این کارشناس مسائل عراق در رابطه با قدم‌های بعدی عراق جهت پایان دادن به حضور گروه تروریستی در خاک این کشور افزود: پس از تلعفر آزادسازی الحویجه مطرح بوده و اولویت دارد، در استان الانبار نیز مناطق زیادی در کنترل گروه تروریستی داعش است ولی به نظر می‌آید اولویت با الحویجه باشد. 

زنگنه درباره درگیری احتمالی میان نیروهای عراقی و کرد در عملیات آزادسازی الحویجه تصریح کرد: درگیری میان نیروهای دولتی عراق و کردها در الحویجه وابسته به تاکتیک‌های نظامی نیروهای عراقی است و آنها می‌توانند با محاصره این منطقه و عقب نشاندن عناصر گروه تروریستی داعش به سوی مناطق تحت کنترل کردها برای اقلیم کردستان مشکل‌ساز شوند. امکان بروز درگیری بسیار بالاست و بارزانی به دنبال ایجاد درگیری است تا احساسات کردها را تهییج و آنها را آماده همه‌پرسی کند. این درگیری‌ها مقدمات درگیری وسیعتر بوده که شاهد بهره‌گیری از تنش در منطقه خواهیم بود که به احتمال فراوان اقلیم به دنبال بهره‌برداری سیاسی و اجتماعی از این درگیری‌ها برمی‌آید.

وی درباره برخی اخبار در رابطه با درخواست والی داعش در الحویجه برای توافق جهت خروج بدون درگیری عناصر این گروه تروریستی از این منطقه به سوی دیگر مناطق تحت سیطره گروه تروریستی داعش خاطرنشان کرد: درخواست‌های صلح زمانی مطرح می‌شود که گروه ترویستی داعش به نابودی خود مطمئن است ولی نباید فراموش کرد که با وجود عناصر تروریستی که از ملیت‌های مختلف هستند این مذاکره قابل قبول نخواهد بود، از همین رو در تلعفر بسیاری از عناصر خارجی خود را تسلیم نیروهای پیشمرگه کرد کردند. ترکیب جمعیتی موجود در گروه تروریستی داعش در عراق که شامل عناصری از کشورهای مختلف می‌شود مانع از این خواهد شد که دولت عراق به آسانی تن به مذاکره و خروج توافقی این عناصر از الحویجه دهد و از سوی دیگر به احتمال فراوان شاهد حضور آمریکا برای نجات آنها خواهیم بود. این ترکیب جمعیتی چند ملیتی بر اساس تفکر تاسیس خلافت به اصطلاح اسلامی در عراق گرد هم آمده‌اند و دولت عراق باید با سنجیدن تمامی جوانب و همچنین در نظر د داشتن امنیت ملی در قبال این عناصر اقدام کند. موضوع تنها یک پیروزی مقطعی و آزادسازی یک منطقه نیست و دولت عراق باید گام‌هایی برای دستیابی به یک پیروزی دائمی و همه جانبه بردارد. 

زنگنه در خصوص سیاست دولت عراق پس از نابودی گروه تروریستی داعش در این کشور و مبارزه با عناصر این گروه تروریستی که در بطن جامعه عراق نفوذ کرده‌اند، اعلام کرد: «حیدرالعبادی» نخست‌وزیر عراق بیشتر اعلام کرده است که سیاست دولت برخورد قاطع و جدی برای پایان بخشیدن به حضور داعش در عراق است.  با این رویکرد باید گفت هیچ معامله‌ای در کار نیست و دولت عراق تمامی هم و غم خود را برای نابودی کامل گروه تروریستی داعش در همه اشکال خود قرار داده است. شکی نیست که برخی از مجموعه‌های این گروه تررویستی در بطن جامعه عراق رخنه می‌کنند و به شکل گرگ‌های تنها و هسته‌های خفته در انتظار ضربه زدن خواهند بود. از بین بردن قدرت نظامی گروه تروریستی داعش آسان‌ترین قسمت این عملیات علیه این گروه تروریستی است. باید در نظر داشت عناصر مخفی یک عملیات چریکی با انتخاب زمان و مکان مناسب در بطن جامعه و در دل شهرهای عراق را ترتیب می‌دهند که دولت باید تدبیر ویژه‌ای برای شناسایی این عناصر و مبارزه با آنها بیندیشد. 

زنگنه تاکید کرد: گروه تروریستی داعش در عراق به دلیل شکست‌های مکرر در موقعیت بدی قرار داشته و روحیه خوبی ندارند. این شرایط موقعیت مناسبی را برای نابودی گروه تروریستی داعش در عراق در اختیار دولت این کشور قرار داده است و دولت این کشور می‌تواند با پیگیری سیاست‌های صحیح به حضور این گروه تروریستی در عراق به شکل کامل پایان دهد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز