خبرگزاری کار ایران

مخالفت چین با تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، ایران و کره‌شمالی

asdasd
کد خبر : ۵۱۹۴۱۲

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای با قانون آمریکایی تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، ایران و کره شمالی ابراز مخالفت کرد. چین می‌گوید که همواره با تحریم‌های «یک‌جانبه» مخالف بوده است.

به گزارش ایلنا به نقل از ایتارتاس،  کنگره آمریکا هفته گذشته با اکثریت قاطع آرا در هر دو مجلس نمایندگان و سنا، مصوبه تحریم‌های جدید روسیه، ایران و کره‌شمالی را به تصویب رساند که با اعتراض ایران و اقدام متقابل روسیه مواجه شد.

این مصوبه نسخه تازه‌ای از طرح سنای آمریکا بود که اواخر خردادماه با عنوان «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» تصویب شد. در مصوبه جدید اما کره شمالی و روسیه نیز هدف قرار گرفته‌اند.

مصوبه مذکور در روز چهارشنبه با امضای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، در عین ایرادهایی که به آن داشت به قانون تبدیل شد.

در همان روز روسیه، ایران و اتحادیه اروپا به قانون شدن تحریم‌های جدید آمریکا واکنش نشان دادند: ایران وعده داد که به این تحریم‌ها واکنشی هوشمندانه نشان دهد، و روسیه نیز تحریم‌های تازه را اعلام جنگی تمام‌عیار در عرصه تجارت خواند.

وزارت خارجه چین نیز امروز- جمعه- با صدور بیانیه‌ای، با این تحریم‌ها ابراز مخالفت کرده است.

در این بیانیه آمده است: «طرف چینی همواره با تحریم‌های یک‌جانبه مخالف بوده است.»

این بیانیه همچنین تأکید می‌کند که پکن طرفدار حل اختلافات میان دولت‌ها از راه «احترام متقابل و گفت‌وگوی پایاپای» است.

در عین حال یک روز پیشتر، وزیر خارجه چین از نقطه‌نظرات همتای آمریکایی‌اش «رکس تیلرسون» استقبال کرده بود که گفته است واشینگتن در پی تغییر رژیم در کره‌شمالی نیست.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین، این نقطه‌نظر را «حائز اهمیت بسیار» دانست و ابراز امیدواری کرد که تمام طرف‌های درگیر «دغدغه‌های امنیتی خود را از راه دیالوگ برابر حل و فصل کنند».

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه گفته بود که ایالات متحده قصد سرنگونی رژیم کیم جون اون در کره شمالی را ندارد، اما در عین حال هشدار داده بود که این کشور باید برنامه موشکی اتمی خود را متوقف کند.

تیلرسون در نشستی خبری با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک برای فشار بر پیونگ‌یانگ افزود، اگر رهبر کره‌شمالی با خلع سلاح شدنش موافقت کند، واشینگتن هم مایل به گفت‌وگو با کره‌شمالی خواهد بود.

دونالد ترامپ تاکنون چندین بار از نقش یا عدم ایفای نقش چین در رابطه با کر‌ شمالی انتقاد کرده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز