خبرگزاری کار ایران

نگاهی به زندگی «شاهد خاقان عباسی»

asdasd
کد خبر : ۵۱۸۶۰۲

عباسی از اعضای فعال و همچنین از نمایندگان پارلمان پاکستان از حزب مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز بوده و پیش‌تر وزارت نفت و منابع طبیعی را در سومین کابینه نواز شریف عهده‌دار بوده است. وی، سه‌شنبه پس از قرائت سوگندنامه وفاداری، رسماً در سمت نخست وزیری آغاز به کار کرد.

به گزارش ایلنا، شاهد خاقان عباسی متولد ۲۷ دسامبر ۱۹۵۸ میلادی در شهر کراچی مرکز ایالت سند پاکستان، سیاست‌مدار و نخست‌وزیر موقت پاکستان است. 

عباسی در کالج «لاورنس» تحصیل کرد و در سال ۱۹۷۸ میلادی در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس به ادامه تحصیل پرداخت و موفق به اخذ مدرک کار‌شناسی علوم پایه در رشته مهندسی برق شد. در سال ۱۹۸۵میلادی، او به دانشگاه «جورج واشنگتن» رفت و در آنجا مدرک کار‌شناسی ارشد مهندسی برق را کسب کرد. 

وی در سال ۲۰۰۳ میلادی یکی از شرکت‌های هواپیمایی خصوصی پاکستان به نام «ایر بلو» را پایه‌گذاری کرد. 

خاقان عباسی برای نخستین بار در سال ۱۹۸۸ میلادی و پس از درگذشت پدر وارد عرصه سیاست شده و به عنوان نماینده پارلمان از شهر راولپندی پاکستان وارد پارلمان شد. پس از آن در سال ۱۹۹۰ میلادی نیز وارد پارلمان شد و به عنوان معاون پارلمانی امور دفاعی منتخب شد. همچنین سال ۱۹۹۳ نیز در انتخابات پارلمانی به مجلس راه پیدا کرد و رئیس فراکسیون دفاع را نیز عهده‌دار شد. وی برای چهارمین بار در سال ۱۹۹۷ میلادی وارد مجلس شد که در همین دوره تا سال ۱۹۹۹ میلادی و در دولت «نواز شریف» مدیر شرکت هواپیمایی پاکستان را عهده‌دار بود. 

پس از کودتا علیه حکومت نوازشریف وی نیز دستگیر و به زندان افتاد ولی بعد از دوسال آزاد شد. 

پس از آزادی در سال ۲۰۰۲ میلادی مجددا در انتخابات پارلمانی شرکت کرد که این بار در مقابل نماینده حزب مردم شکست خورد واز راهیابی به پارلمان باز ماند. 

در سال ۲۰۰۸ میلادی وی مجددا شانس خود را برای حضور در پارلمان امتحان کرد و با موفقیت در انتخابات وارد پارلمان شد. در این دوره ودر دولت «یوسف رضا گیلانی» وی سمت‌های وزارت بازرگانی و همچنین سمت وازرت تولید صنایع دفاعی را نیز در کارنامه خود ثبت کرد. 

پس از این‌که حزب مسلم لیگ اتحاد خود با حزب مردم را به پایان رساند وی نیز از سمت خود استعفا داد. 

وی در سال ۲۰۱۳ میلادی برای ششمین وارد به عنوان نماینده حزب مسلم لیگ شاخه نواز وارد پارلمان شد و به عنوان وزیر نفت و منابع طبیعی در کابینه نواز شریف نیز فعالیت داشت. 

در پی برکناری نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان شاهد خاقان عباسی در ۲۹ جولای ۲۰۱۷ میلادی به سمت نخست وزیر موقت پاکستان انتخاب شد. وی که توسط حزب حاکم پاکستان، به این سمت انتخاب شده است، تا تعیین نخست‌وزیر آینده این کشور کنترل اوضاع کشور را در اختیار دارد. وی روز سه‌شنبه اول آگوست سوگند نامه وفاداری را قرائت کرد و پس از آن، رسماً در سمت نخست وزیری آغاز به کار کرد. 

نواز شریف نخست وزیر پاکستان پس از رد صلاحیت توسط دیوان عالی پاکستان به اتهام فساد مالی روز جمعه ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۷ میلادی از سمت خود استعفا کرد. 

شاهد عباسی یکی از نزدیک‌ترین شخصیت‌های سیاسی نزدیک به نواز شریف به شمار می‌رود و در کابینه وی تا برکناری کابینه وزیر نفت بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز