خبرگزاری کار ایران

سازمان ملل اعلام کرد:

بازگشت نیم میلیون آواره سوری به منازل‌شان

asdasd
کد خبر : ۵۰۶۰۸۰

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد خبر داد که با کاهش نسبی خشونت‌ها در بخش‌هایی از سوریه، حدود نیم میلیون نفر از آوارگان سوری به تازگی به خانه و کاشانه خود بازگشته‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان، امروز- شنبه- خبر داده است که طبق ارزیابی‌ها حدود ۴۴۰ هزار نفر از آوارگان داخل کشور و ۳۱ هزار نفر از پناهجویان سوری در خارج از کشور اخیرا به خانه‌های خود بازگشته‌اند.

«آندری ماهچیچ» سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل با ذکر این خبر گفت که «این روندی قابل توجه است» اما در عین حال خاطرنشان کرد که این تعداد «تنها بخش کوچکی» است از حدود پنج میلیون سوری که به خارج از کشور پناهنده شده‌اند.

ماهچیچ توضیح داد که بخش اعظم بازگشت آوارگان مربوط به شهرهای حلب، حمص، دمشق و برخی دیگر از استان‌های سوریه است.

وی افزود که این افراد «با یک حس واقعی امنیت بهتر، یا با یک برداشت شخصی در مورد این‌که وضع امنیت بهتر شده» به این مناطق بازگشته‌اند تا به منازل خود یا بستگان خود سر زده یا در منازل خود مستقر شوند.

گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، جمعه اعلام کرد که گروه داعش دیگر در استان حلب حضور ندارد و در این استان، از مسیر پیشروی نیروهای دولتی عقب‌نشینی کرده است.

هفته جاری، «استفان دی‌میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه به شورای امنیت ملل متحد گفت که خشونت، به طور کلی، در سوریه به تازگی روندی نزولی به خود دیده است.

آندری ماهِچیچ، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل، نیز روز جمعه تأکید کرد که تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی در نشست‌های ژنو و آستانه که برای پایان داده به ۶ سال خشونت در این کشور صورت گرفته، مردم سوریه را نسبت به بهبود وضعیت امیدوار کرده است.

وی در عین حال گفت «که هنوز زود است» مطمئن شویم که آیا تلاش‌های صلح اخیر با روند رو به افزایش بازگشت پناهندگان ارتباط مستقیم دارد یا نه.

در همین حال، «کوین کندی» هماهنگ‌کننده منطقه‌ای سازمان ملل برای بحران سوریه، تأکید کرد که با وجود روند جدید، مردم سوریه همچنان «با دشواری‌های شدیدی» دست و پنجه نرم می‌کنند؛ وی تأکید کرد که ۱۴ میلون نفر از جمعیت ۱۸ میلیون نفری سوریه همچنان نیازمند کمک‌های انسان‌دوستانه هستند.

او افزود که وضعیت چهار و نیم میلیون نفر از اهالی سوریه که در مناطق تحت محاصره یا دور از دسترس به‌سر می‌برند از بقیه وخیم‌تر است.

در ماه نوامبر ۹۷۵ هزار نفر از اهالی سوریه در شهرهای تحت محاصره زندگی می‌کردند اما به گفته مقام‌های سازمان ملل این رقم هم‌اینک به ۵۴۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده که در ۱۱ محل تحت محاصره سکونت دارند.

تعداد آوارگان داخلی سوریه حدود یک‌سوم جمعیت این کشور برآورد می‌شود. افزون بر این در حدود ۵ میلیون نفر از مردم سوریه نیز ناچار شده‌اند به ترکیه، اردن، لبنان و دیگر کشورها پناهنده شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز