خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

پروژه «کردستان بزرگ» وارد فاز اجرایی شده است/ تقسیم کار آمریکا و روسیه در خودمختاری جریان کردی

asdasd
کد خبر : ۴۸۸۱۵۱

پروژه کرستان بزرگ از زمان بوش پسر تاکنون توسط آمریکا پیگیری می‌شد و با توجه به وضعیت عراق و سوریه احتمال شکل‌گیری مناطق خودمختار کردنشین وجود دارد.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تحویل اولین محموله نظامی از سوی آمریکا به یگان‌های مدافع خلق سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سیاست‌ کلی ایالات متحده در زمان بوش پسر، اوباما و ترامپ همواره بر پایه ایجاد یک کردستان بزرگ در منطقه بوده است. یکی از اهداف این سناریوی آمریکا ایجاد یک جریان کردی مستقل برای همیاری با آمریکا در سوریه و خاورمیانه بوده است که در حالت فعلی هم شاهد حمایت همه‌جانبه سیاسی و نظامی از یگان‌های مدافع خلق توسط ایالات متحده هستیم.

وی ادامه داد: باراک اوباما در سال‌های اخیر اقدام به سرمایه‌گذاری روی کردهای سوریه کرده بود و این روند توسط ترامپ هم ادامه خواهد داشت. چراکه ساختار سیاسی ایالات متحده به همراه اتاق‌ فکر اطلاعاتی و نظامی این کشور بر این عقیده هستند که تا سال آینده باید «کردستان بزرگ» تشکیل شود. از سوی دیگر همه چیز برای همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق مهیا شده است و این موضوع می‌تواند ادامه استقلال کردها و تشکیل کردستان بزرگ در منطقه را رقم بزند.

آمریکا در صدد است تا کردهای شمال سوریه را برای اعلام استقلال آماده کند که بدون تردید دامنه آن تا عراق ادامه پیدا خواهد کرد. مخالفت ترکیه با تشکیل کانتون‌های گسترده کردی یکی دیگر از ابعاد این پرونده خواهد بود. چراکه آنکارا با توجه به شرایط امنیتی داخلی و خارجی خود به دنبال تثبیت وضعیت به نفع خود است و از طرف دیگر، وجود ۲۰ میلیون کرد در خاک ترکیه هم یکی از مسائل جدی است که می‌تواند این کشور را با چالش روبه‌رو کند که البته در این بین سیاست‌های اردوغان هم تاثیرگذار بوده است.

این تحلیلگر مسائل غرب‌آسیا با تاکید بر پیچیدگی پرونده سوریه در حالت فعلی عنوان کرد: حضور گروهک‌های تروریستی متعدد و همچنین راهبر کشورهای منطقه و حتی دولت آمریکا و دولت‌های اروپایی در سوریه، چشم‌انداز شرایط این کشور را پیچیده کرده است. موضوع مهم دیگری که در این بین باید مورد توجه قرار گیرد، این است که دامنه خودمختاری کردهای سوریه می‌تواند تا عراق ادامه پیدا کند که احتمال دارد پس از آزادسازی کامل موصل شاهد وقایع مهم و غیرمنتظره‌ باشیم که محوریت آنها کردها خواهند بود.

وی در پایان با اشاره به اعلام جنگ پ.ک.ک علیه اقلیم کردستان عراق گفت: مسعود بارزانی روابط تنگاتنگی با ترکیه برقرار کرده است تا بتواند از این طریق حساسیت ترکیه را کاهش داده و برای خود حاشیه امن ایجاد  کند. این موضوع موجب شده تا برخی از طیف‌های کردی علیه بارزانی اعلام جنگ کنند که این می‌تواند اقلیم کردستان عراق را با مشکل روبه‌رو کند. در این بین، نظر مسکو و واشنگتن در خصوص کردستان بزرگ و جریان کردی بسیار مهم است. چراکه مسکو سعی می‌کند در پرونده کردهای سوریه از واشنگتن امتیاز بگیرد تا بتواند تامین منافع خود را به صورت پایدار عملیاتی کند.ل ذا به نظر می‌رسد تقسیم کار میان دو قدرت در خصوص پرونده کردها کاملاً صورت گرفته است.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز