خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

داعش پروژه جدید در شرق سوریه کلید زده است/ «رقه» به سادگی از لوث تروریست‌ها پاک نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۶۵۳

انتقال پایتخت داعش از رقه به دیرالزور سناریویی است که برای افزایش سطح چانه‌زنی آمریکا در مذاکرات سیاسی به وجود آمده است اما فرو ریختن یکباره خلافت خودخوانده داعش در رقه ساده‌اندیشی است.

«رضا میرابیان» کارشناس مسائل خاورمیانه در تشریح دلایل انتقال پایتخت داعش از رقه به شهر دیرالزور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: پس از آن که عملیات آزادسازی موصل در عراق شروع شد، آرام آرام نگرانی‌هایی در مورد پایتخت داعش در سوریه که در شهر رقه واقع شده بود، به وجود آمد. اوج این نگرانی را باید از زمان فرار کردن فرماندهان داعش از خاک عراق به سوریه دانست چراکه عده زیادی از مهره‌های داعش در موصل کشته شدند و این موضوع باعث نگرانی و تضعیف روحیه به خصوص صفوف عمل کننده اصلی در این کشور شد و در نهایت شاهد نقل مکان پایتخت داعش از رقه به دیرالزور و خصوصاً شهر المیادین بودیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم از زاویه‌ای دیگر به این موضوع نگاه کنیم باید بگوییم که این موضوع را می‌توان جنگ روانی آمریکا علیه داعش دانست و البته برخی‌ها اظهار می‌کنند که غربی‌ها به دنبال ایجاد پوشش جدید برای داعش از این طریق هستند. چراکه با توجه به حمایت واشنگتن از نیروهای دموکراتیک کرد برای آزادسازی رقه، این پیام مخابره می‌شود که سناریوی غربی‌ها به نوعی انتقال داعش به نواحی رقی سوریه است تا با کنشگری در محور میدانی بتوانند در حوزه سیاسی اقدام‌های بیشتری را صورت دهند.

سفیر سابق کشورمان در کویت با اشاره به این موضوع که اهمیت رقه برای داعش بیش از موصل خواهد بود، گفت: اگر به روند تحولات و خیزش داعش نگاهی گذرا بیاندازیم به راحتی درک می‌کنیم که مبداء فعالیت آنها در ابتدا سوریه بود و پس از آن عراق هدف دیگر آنها شد. از این جهت رقه را باید پایگاه اصلی داعش از زمان پیدایش تا وضعیت فعلی دانست. به بیانی گویاتر باید گفت رقه برای داعش یک حالت نمادین دارد و نمی‌توان ادعا کرد که داعش پایتخت خودخوانده خود را به این راحتی از دست می‌دهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به داده‌های موجود در حوزه میدانی باید بگوییم که در هفته‌ها و ماه های آینده درگیری‌ها میان عناصر داعش و نیروهای عراق و سوریه افزایش پیدا خواهد کرد. به صورتی که در حالت فعلی نیروهای دموکراتیک سوریه موفق به آزادی دو شهر حزیمه و مزرعه تشرین در حومه شمالی شهر رقه شدند و توانستند شمال وادی جلاب را از دست داعش خارج کنند. از این منظر عده‌ای از تحلیلگران معتقدند که پاک‌سازی کامل رقه پس از موصل به زودی آغاز خواهد شد. در این بین نیروهای بسیج مردمی عراق اعلام کردند که پس از پاک‌سازی کامل موصل برای حضور در مرزهای مشترک عراق و سوریه سایر نقاط سوریه آماده هستند و اگر فرماندهی کل قوای عراق اعلام کند در این جبهه جهت مقابله با داعش حاضر خواهند شد. بنابراین و به عنوان جمع‌بندی باید بگوییم که پیشروی ارتش سوریه در شمال و غرب این کشور موجب شده تا آمریکایی‌ها به دنبال این باشند تا شرق سوریه را به نوعی به مدیریت خود در بیاورند تا بتوانند در محور میدانی و پس از آن سیاسی با دست بالا اقدام به چانه‌زنی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز