خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

برخورد سخت مسکو و واشنگتن در سوریه قریب‌الوقوع است/ چراغ سبز آمریکا به القاعده

asdasd
کد خبر : ۴۷۵۷۹۰

در صورت تهدید منافع روسیه در سوریه توسط واشنگتن احتمال هرگونه برخورد وجود دارد که اولین آن را می‌توان لغو توافق امنیت پرواز در سوریه از سوی روسیه دانست.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به حملات موشکی آمریکا به پایگاه الشعیرات سوریه در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: حمله موشکی ناوچه‌های ایالات متحده به پایگاه هوایی الشعیرات واقع در استان حمص سوریه هیچ‌گونه دستاورد نظامی برای آمریکا در بر نداشته و ندارد. دلیل این حملات را باید سناریوی از پیش تنظیم شده‌ای دانست که در مورد اتهام‌زنی به ارتش سوریه در مورد حملات شیمیایی در ادلب مطرح شده بود. به گونه‌ای که رئیس‌جمهوری آمریکا مقصود از این حمله را پاسخ به وقایعی دانست که در ادلب صورت گرفته بود اما واقعیت این است که تروریست‌های القاعده شروع‌کننده این موضوع بودند.

وی ادامه داد: این‌که بخواهیم تمامی وقایع اتفاق افتاده در خان شیخون را متوجه ارتش سوریه بدانیم، کاملاً موضوع اشتباهی است. به گونه‌ای که سلاح‌های شمیایی موجود در منطقه ادلب بر اساس آمایش جغرافیایی در اختیار القاعده و زیر مجموعه‌های آن قرار داشته است. به گونه‌ای که جبهه‌ النصره از سال‌های گذشته این سلاح‌ها را از مناطقی که در آنجا عملیات کرده بودند، جمع‌آوری کرده و تنها با شلیک یک گلوله این انبار را منهدم کردند که به نوعی باید آن را یک پیش‌درآمد برای حمله آمریکا به استان حمص سوریه بدانیم.

پس از سفر «محمد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان سعودی به آمریکا و دیدار با دونالد ترامپ شاهد بودیم که تحرکات میدانی ایالات متحده در زمین بازی سوریه نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. بر اساس اطلاعاتی که موجود است، گفته شده که ریاض مبلغ هنگفتی را به دولت ترامپ اختصاص داده که با توجه به ریشه‌ها و خاستگاه اقتصادی ترامپ یکی از دلایلی که وی حتی در خصوص حمله موشکی اخیر با کنگره مشورت نکرده است را باید همین توافق پنهانی دانست. لذا باید گفت که حمله اخیر به استان حمص سوریه تا حدودی یک تحریک از جانب عربستان هم قلمداد می‌شود.

این تحلیلگر مسائل غرب‌ آسیا با اشاره به راهبرد تندروهای حاکم بر واشنگتن بیان کرد:  طیف محافظه‌کاران آمریکا معتقد هستند که عظمت ایالات متحده در زمان دولت اوباما کاهش پیدا کرده است و دونالد ترامپ باید بتواند آن را احیاء کند. از این منظر گفته شده که تمامی مبالغ موشک‌هایی که به سمت پایگاه الشعیرات شلیک شده است را عربستان پرداخت کرده که هر فروند از آنها بالای یک میلیون دلار ارزش دارند. البته در تعداد موشک‌های کروز که اعلام شده اختلاف‌نظرهای زیادی وجود دارد. به صورتی که سوریه ۲۳ فروند و روسیه ۳۳ فروند از ۵۹ موشک ادعا شده را تایید کرده‌اند.

وی در پایان با اشاره به واکنش مقام‌های روسیه در خصوص حمله موشکی مذکور خاطرنشان کرد: سیاست کلی دولت ترامپ این است که بتوانند چین را از روسیه جدا کنند تا از این طریق اولا بتوانند قدرت نظامی و اقتصادی پکن را کنترل کنند و در فاز دوم کره‌شمالی را مهار کنند. از سوی دیگر، در داخل آمریکا نمی‌گذارند که ترامپ به روسیه نزدیک شوند. لذا دو طرف تمایل دارند که در زمین بازی سوریه با یکدیگر به مجادله نظامی نپردازند اما اگر منافع استراتژیک مسکو در سوریه تهدید شود، احتمال برخورد روسیه و آمریکا در سوریه وجود دارد. چراکه چند منطقه از جمله حماء، دمشق، حمص، ادلب و غیره از روزهای گذشته و به صورت مجدد توسط القاعده فعال شده است که این می‌تواند وضعیت را شکننده کرده و منافع روسیه را به خطر بیندازد.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز