خبرگزاری کار ایران

نویسنده مطرح آلمانی:

موصل به‌زودی آزاد خواهد شد/ اسطوره‌ای جدید از داعش خلق می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۷۳۷۰۱

نویسنده و سیاستمدار پیشین آلمانی، که از موصل بازدید کرده، معتقد است که این شهر به‌زودی آزاد می‌شود و داعش از بین خواهد رفت ولی تروریسم رشد خواهد کرد.

به گزارش ایلنا، «یورگن تودنهوفر» بار دیگر خبرساز شد. این نویسنده، روزنامه‌نگار و سیاستمدار پیشین وابسته به حزب «دموکرات مسیحی» آلمان پس از بازگشت از موصل، مصاحبه‌ای انجام داده که به یکی از خبرهای داغ آلمان تبدیل شده است.

تودنهوفر در مصاحبه با روزنامه «برلینر تسایتونگ» از سفر جدیدش به شهر جنگ‌زده موصل، حمله‌های نظامی ائتلاف بین‌المللی به ریاست ایالات متحده، واکنش  داعش به حمله‌ها و آینده عناصر وابسته به این گروه تروریستی سخن گفته است.

 

مقایسه با حلب

به گفته تودنهوفر، حمله‌های هوایی و زمینی ائتلاف بین‌المللی به غرب موصل شباهت زیادی به آنچه که در شرق حلب رخ داد، دارد.

در شرق حلب ارتش سوریه با کمک نیروی هوایی روسیه ماه‌های متمادی مناطق تحت نفوذ داعش را مورد حمله قرار داد و باعث کشتار شمار زیادی تروریست نیز شد.

در غرب موصل نیز در پی حملات هواپیماهای ائتلاف آمریکایی، محله‌ها و خانه‌های زیادی بمباران شده و به گفته تودنهوفر، خشم برخی از ساکنان عادی این منطقه را به حدی برانگیخته که برای انتقام به گروه‌های تروریستی می‌پیوندند.

تودنهوفر می‌گوید که در موصل ۲ هزار عنصر وابسته به داعش در برابر ۱۰۰ هزار نیروی نظامی از ۶۸ کشور مقاومت می‌کنند. به همین دلیل، هر تروریست داعشی، که از این مهلکه جان سالم بدر می‌برد، نزد همفکران خود «قهرمان» به‌شمار می‌رود و این امر باعث ایجاد اسطوره تازه‌ای از داعش می‌شود.

موصل به‌زودی آزاد خواهد شد/ اسطوره‌ای جدید از داعش خلق می‌شود

مصاحبه تلویزیونی یورگن تودنهوفر با بشار اسد (ژوئیه ۲۰۱۲)

تقویت تروریسم

نویسنده آلمانی در سفر خود به موصل به این نتیجه رسیده است که داعش به عنوان گروه دوام نخواهد داشت، موصل به‌زودی آزاد خواهد شد، ولی عملیات نظامی در موصل باعث تقویت تروریسم می‌شود.

او یادآور شده است: «پس از عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، چندصد تروریست خطرناک بین‌المللی وجود داشت، اما امروز تعداد آنها به صدهاهزار نفر رسیده است. این تروریست‌ها، پرورده‌ی جنگ‌های ما هستند».

سیاستمدار پیشین آلمانی در این رابطه به جنگ‌های افغانستان، عراق و لیبی اشاره می‌کند.

تودنهوفر با تاکید براینکه «جنگ راه‌حل درستی نیست»، توصیه می‌کند: «بهتر است که با جهان اسلام منصفانه برخورد کنیم». 

همراه داعش

یورگن تودنهوفر متولد ۱۳۴۰ در اوفن‌بورگ آلمان، در رشته حقوق تحصیل کرد و تا سال ۱۹۹۰ عضو فراکسیون دست‌راستی‌های حزب دمکرات مسیحی آلمان‌ بود. او از مخالفان سرسخت حضور شوروی سابق در افغانستان و پشتیبانان مجاهدین افغان به‌شمار می‌رفت و در دهه ۱۹۸۰ بارها به افغانستان سفر کرد.

سیاستمدار راست‌گرا بعدها از فعالیت سیاسی کنار کشید و به‌مرور به یکی از مخالفان سرسخت دخالت آمریکا و هم‌پیمانانش در جنگ‌های خاورمیانه و خاورنزدیک تبدیل شد. او در این راستا به کشورهای گوناگون درگیر جنگ، از جمله لیبی، عراق و سوریه سفر کرد. در سوریه با بشار اسد مصاحبه‌ای انجام داد که در شبکه یک تلویزیون آلمان پخش شد.

تودنهوفر با نگارش کتابی به نام «ده روز با داعش» به شهرت رسید. او در این کتاب علاوه بر نگارش تجربیات سفر ده روزه خود به سرزمین خودخوانده داعش، با جوانان آلمانی عضو این گروه تروریستی و خانواده‌های آنها هم گفت‌وگو کرده و به واکاوی دلایل پیوستن آنها به این گروه پرداخته است.

یورگن تودنهوفر در کتاب دیگری با عنوان «تو نباید بکشی. صلح رویای من» نیز مشاهدات خود را از جنگ‌های افغانستان، سوریه، عراق، درگیرى‌هاى مصر، لیبى و همچنین توافق هسته‌اى ایران با کشورهاى «۵+۱» نوشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز