خبرگزاری کار ایران

پایان بی‌نتیجه مذاکرات ژنو درباره سوریه

دور پنجم مذاکرات صلح سوریه با حضور نمایندگان دولت و گروه‌های معارض، در ژنو در روز جمعه بدون رسیدن به نتیجه ملموسی به پایان رسید.‏

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، گزارش‌ها حاکی است که دور پنجم مذاکرات صلح سوریه با حضور نمایندگان دولت و گروه‌های معارض، روز جمعه در ژنو بدون دستیابی به نتیجه ملموسی به پایان رسید.‏

طبق این گزارش، نمایندگان هیات‌های دولت سوریه و معارضان در پایان هشت روز مذاکره در ژنو حملات لفظی علیه یکدیگر داشتند.

در این دور از مذاکرات دو طرف به صورت مستقیم و رو در رو با یکدیگر مذاکره نکردند بلکه نماینده سازمان ملل به عنوان میانجی کار انتقال دیدگاه‌های دو طرف را برعهده داشت.

«ناصر الحریری» رئیس هیات معارضان سوری در کنفرانس خبری در پایان این مذاکرات، بار دیگر کناره‌گیری «بشار اسد» از راس قدرت را خواستار شد.

از سوی دیگر، هیات نمایندگان دولت سوریه هیات مخالفان را به کارشکنی در این مذاکرات متهم کرده و آن را «مشتی مزدور» خوانده است.

این در حالی است که «استفان دی‌میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، در پایان این مذاکرات گفته است: «به رغم اظهارات دو طرف در کنفرانس خبری پایانی، آنها در این مذاکرات رفتار بسیار متفاوت داشتند و پذیرفتند که در دور آتی مذاکرات شرکت کنند.»

استفان دی‌میستورا تصریح کرد: «در عرصه واقعیت باچالش‌ها بسیاری روبه رو هستیم و این چالش‌ها جلوی چشمان هستند، اما کسی به خاطر آنها مذاکرات را ترک نکرد.»

این دور مذاکرات صلح سوریه هفته گذشته در ژنو آغاز شده بود.

استفان دی میستورا ن هفته گذشته درجریان این مذاکرات در نامه‌ای به وزیران خارجه روسیه، ترکیه و ایران، خواستار تلاش آنها برای حفظ آتش بس در سوریه شد.

در حالی این مذاکرات صلح سوریه روز جمعه به پایان رسید که طی روز های اخیر مقام های دولت آمریکا اعلام کرده‌اند، واشنگتن دیگر بر برکناری بشار اسد از قدرت تاکید ندارد بلکه در جست‌وجوی راهی برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه است.

«رکس تیلرسون،» وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفته بود: «به نظرم... این مردم سوریه هستند که درباره موقعیت بشار اسد در طولانی مدت تصمیم خواهند گرفت.»

«نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز گفته بود: «اولویت ما الان دیگر این نیست که بر رفتن بشار اسد تمرکز کنیم.»

کد خبر : ۴۷۳۵۸۰