خبرگزاری کار ایران

ناتو و اوکراین از محور‌های مذاکرات ترامپ و مرکل

کاخ سفید اعلام کرده است مبارزه با تروریسم، صلح اوکراین و سازمان ناتو از محورهای کلیدی گفت‌و‌گوهای سه‌شنبه رئیس‌جمهوری آمریکا و صدر اعظم آلمان، در واشنگتن خواهد بود.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، مقام‌های کاخ سفید، روز جمعه اعلام کردند، انتظار می‌رود در دیدار روز سه‌شنبه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان موضوع تقویت ناتو،همکاری برای مبارزه با تروریسم، و اقدامات عملی برای حل بحران اوکراین از محورهای اصلی مذاکرات باشد.

«شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید در این زمینه تاکید کرده است، هردو طرف مشتاقانه در انتظار برگزاری این دیدار هستند.

وی افزود: «رئیس‌جمهوری منتظر است در دیدار با صدراعظم درخصوص علائق و منافع مشترک گفت‌وگو کند.»

مقام‌های کاخ سفید می‌گویند، دونالد ترامپ در این دیدار از آنگلا مرکل خواهد خواست تا آلمان سهم خود از هزینه‌های ناتو را بپردازد و الگویی برای دیگر کشورها در افزایش هزینه‌های دفاعی باشد.

آلمان تاکنون در برابر این خواست مقاومت کرده است.

۲۸ کشور عضو ناتو در سال ۲۰۱۴ متعهد شده اند که دو درصد از در آمد ناخالص داخلی خود را طی ده سال به بودجه دفاعی اختصاص دهند. تنها آمریکا و چهار عضو دیگر ناتو تعهدات خود در این خصوص را اجرا کرده‌اند.

طبق این گزارش، مساله صلح در اوکراین از دیگر محورهای مذاکرات دونالد ترامپ و آنگلا مرکل خواهد بود.

«مایک پنس» معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر مقام‌های این کشور پیشتر بر ضرورت اجرای توافق صلح در سال ۲۰۱۵ بین دولت اوکراین و جدایی طلبان مورد حمایت روسیه تاکید کرده‌اند.

مقام‌های کاخ سفید گفته‌اند، دونالد ترامپ مشتاق است تا از دیدگاه آنگلا مرکل در خصوص «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه آگاه شود.

کد خبر : ۴۶۸۲۶۳