خبرگزاری کار ایران

سفیر اوکراین در ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

توافق «مینسک» توسط روسیه نادیده گرفته شده است/ ۳۳ هزار نظامی روس در خاک اوکراین حضور دارند

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۸۴۷

اقدام‌های روسیه در خاک اوکراین بر اساس داده‌های موجود بیش از آنکه در دونتسک و لوهانسک خطرناک باشد در جزیره کریمه مخاطره آمیز است و با این وضعیت اجرای توافقنامه مینسک را باید دور از ذهن دانست.

«سرگئی بوردیلیاک» سفیر اوکراین در جمهوری اسلامی ایران با حضور در نشست «ایران و اوکراین؛ بیست و پنج سال روابط دیپلماتیک و چشم انداز همکاری های پیش رو» که با همت موسسه مطالعاتی ایراس برگزار شده بود در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به موانع اجرای توافق مینسک عنوان کرد: اشغال استان‌های دونتسک و لوهانسک از سوی روسیه را باید دلیل اصلی عدم اجرایی شدن این توافق دانست. از این جهت توافق مینسک اشغال شرق اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد و از منظر حقوق بین‌الملل، روسیه از توافقات عدول کرده است.  

وی با تاکید بر حضور نظامی روسیه در استان‌های دونتسک و لوهانسک، تصریح کرد: روسیه در استان دونتسک ۱۹ هزار نفر و در لوهانسک ۱۴ هزار نیروی نظامی مستقر کرده است که تمامی نظامیان مستقر در این دو استان را افسران فدراسیون روسیه تشکیل می‌دهند که طبق اطلاعاتی که وجود دارد این نیروها تانک، بی.ام.پی و زره پوش هم در اختیار دارند و نشان‌دهنده نفوذ نظامی مسکو در خاک اوکراین است.

در اواخر سال ۲۰۱۶ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه حکمی برای اعطای نشان ژنرالی به افسران مستقر در دونتسک و لوهانسک را امضا کرد. این بدان معنی است که با وجود اینکه روسیه اعلام می‌کند نظامیان این کشور برای مرخصی به این مناطق رفته‌اند اما ما شاهد هستیم که در آنجا حضور نظامی دارند و رسماً در اختیار ارتش روسیه هستند.

بوردیلیاک با بیان اینکه حضور روسیه در شرق اوکراین ثابت می‌کند که برگزاری انتخابات در این مناطق سوری و فاقد اعتبار  است، گفت: اوکراین پیشنهاد می‌کند که تمامی مرزها بسته شود و کل نمایندگان خارجی برای نظارت بر انتخابات به مناطق اشغالی اعزام شوند و پس از برگزاری انتخابات نمایندگان منتخب مردم وارد پارلمان اوکراین شوند اما موانعی که از سوی روسیه وجود دارد مانع از این کار شده و این به توافقات ضربه می زند.

 وی در ادامه با بیان اینکه اشغال دونتسک یک موضوع فرعی به حساب می‌آید و مساله اصلی اشغال کریمه خواهد بود بیان کرد: روسیه در کریمه به گونه‌ای نقش بازی می‌کند که گویا ما بخواهیم فوتبال را با دست بازی کنیم؛ البته این پرونده، یک بازی فوتبال نخواهد بود اما اشغال شبه‌جزیره کریمه خلاف موازین و اصول به رسمیت شناخته شده روابط بین‌الملل است.

سفیر اوکراین در ایران در پایان با بیان اینکه اشغال کریمه به مراتب تبعات مخرب بیشتری از پرونده دونتسک خواهد داشت، یادآور شد: ما شاهد هستیم که نظامیان روس در جزیره کریمه کشته می‌شوند و روسیه ادعا می‌کند که نظامیانش برای مرخصی به آنجا رفته‌اند از این جهت تمام این رویدادها و مواضع نشان می‌دهد که اقدام‌های مسکو در خاک اوکراین تا حدود زیادی سانسور می‌شود که این وضعیت را در رسانه‌های روسیه هم می‌توان به چشم دید. لذا به نظر می‌رسد توافق مینسک همچنان توسط روس‌ها نادیده گرفته شود که این می‌تواند به ضرر امنیتی آن منطقه رقم بخورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز