خبرگزاری کار ایران

متقاضیان پناهندگی از ترس ترامپ به کانادا می‌گریزند

شمار کسانی که از بیم تشدید سخت‌گیری‌های مهاجرتی رئیس‌جمهوری‌ آمریکا، از این کشور به کانادا پناه می‌برند، رو به فزونی است.

به گزارش ایلنا به نقل از دویچه‌وله،  سازمان ملل می‌گوید ترس از سیاست‌های مهاجرتی دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری‌ آمریکا موجب شده است که صدها متقاضی پناهندگی، آمریکا را به مقصد کانادا ترک کنند. بیشتر این افراد در هفته گذشته پیاده به سمت نقاط مرزی رفته‌اند. «ژان نیکلا بوز» نماینده ویژه سازمان ملل در امور پناهندگان می‌گوید اکثر آنها شهروندان سوریه، سودان، یمن یا ترکیه هستند.

از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ و پس از ممنوعیت سفر پناهجویان به آمریکا، شمار مهاجرت به کانادا و درخواست پناهندگی از این کشور بالا رفته است. در هفته‌های گذشته، گذرگاه مرزی «لاکول» واقع در ۷۰ کیلومتری جنوب مونترآل، صحنه تردد خانواده‌هایی بوده که با چمدان‌های سنگین و کالسکه بچه از مرز عبور کرده‌اند. برخی از آنها حتی در نیمه‌شب و در سرمای منجمدکننده خود را به کانادا رسانده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه ۲۷ ژانویه با امضای فرمانی ورود اتباع هفت کشور به خاک آمریکا را برای سه ماه تعلیق کرد. پذیرش پناهجویان نیز برای چهار ماه معلق شد. با این فرمان پناهجویان سوری تا اطلاع ثانوی در آمریکا پذیرفته نخواهند شد.

سازمان ملل برای داشتن تصویری مشخص از وضعیت مرزی کانادا و آمریکا، هیاتی متشکل از اعضای کمیساریای سازمان ملل در امور پناهجویان، پلیس ملی و پلیس مرزی کانادا را به گذرگاه "لاکول" و اطراف آن اعزام کرد. نیکلا بوز در یک مصاحبه گفته است: «آنها بیشتر پناهجو و جنگزده هستند تا مهاجر.»

این مقام سازمان ملل افزود که این افراد لزوما به خاطر یک زندگی بهتر به کانادا نمی‌آیند، بلکه از خطر تهدید و تعقیب در کشورهایشان می‌گریزند.

نماینده سازمان ملل گفت که آنها خود را در آمریکا در امنیت احساس نمی‌کنند: «آنها می‌ترسند دوباره در وضعیتی قرار بگیرند که هیچ امکانی برای دسترسی به زندگی عادلانه و آرام را نداشته باشند.»

اکثر آنها با ویزای معتبر به آمریکا رفته‌اند و فکر می‌کردند به خاطر شرایط کشورشان، چشم‌انداز مثبتی برای پذیرش‌شان به عنوان پناهجو وجود دارد. 

مطابق توافق دو جانبه کانادا و آمریکا، آن دسته از متقاضیان پناهندگی در ایالات متحده که قصد عبور از مرزهای زمینی و هوایی قانونی در کانادا را داشته باشند، عودت داده می‌شوند. کسانی که به صورت غیرقانونی از راه‌های دیگری وارد می‌شوند، فقط در صورتی پس فرستاده نمی‌شوند که درخواست پناهندگی ارائه کنند.

کد خبر : ۴۶۴۳۲۸