خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

حذف «مایکل فلین» نمایش عملکرد قاطعانه جمهوری‌خواهان در حوزه قدرت/ مناسبات واشنگتن و روسیه مقطعی است

asdasd
کد خبر : ۴۵۹۶۸۹

استعفا یا کنار گذاشتن مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا را باید در ضدیت با روسیه بررسی کرد که نشان می‌دهد روابط مسکو و واشنگتن همچنان همانند گذشته در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به استعفای مایکل فلین مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: ایالات متحده از زمان حیات خود تاکنون، رئیس جمهوری همانند دونالد ترامپ را تجربه نکرده بود؛ چراکه ترامپ اساساً با ساختار و بافت قدرت ایالات متحده نسبت پیدا نمی‌کند و حتی می‌توانیم بگوییم که وی در تشخیص این مسائل کاملاً با اوضاع و احوال بیگانه است. آنچه که در این بین منطق پیدا می‌کند، عملکرد قاطعانه در حوزه قدرت است. از این منظر ترامپ در جهت ایجاد فضای مناسب برای قدرتمند نشان دادن ایالات متحده گام برمی‌دارد و آن را به عنوان میراث اصلی جمهوری‌خواهان دنبال می‌کند.

وی افزود: پیگیری این میراث از سوی ترامپ بدون تردید در دو بخش داخلی و خارجی نمایان می‌شود. به گونه‌ای که شاهد بودیم مایکل فلین توسط وی کنار گذاشته شد که البته در رسانه‌ها خبر از استعفای وی داده شده است. از این جهت می‌توان گفت که در بین افراد تیم ترامپ به عنوان کابینه وی، یک وجه مشترک وجود دارد که آن هم بحث ضدیت با کشورهای منطقه و به خصوص ایران است. البته این ضدیت در مورد جمهوری اسلامی ایران بیشتر به چشم می‌خورد. چراکه کشوری مانند عراق همچنان رابطه نظامی با واشنگتن دارد و به نوعی نمی‌توان این مساله را در اضلاع اصلی تقابل و حتی فرمان ضد مهاجرتی ترامپ دانست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه طیف عظیمی از جمهوری‌خواهان خیزش روسیه را حاصل اشتباهات دولت اوباما می‌دانند، گفت: ترامپ و جمهوری‌خواهان معتقدند که اوباما بر اساس راهبردهای غلط خود موجب شده تا امتیازهای زیادی توسط مسکو در منطقه و سایر نقاط کسب شود. به عبارت دیگر باید بگوییم آنها در این فکر هستند که تمامی امتیازها توسط اوباما در سبد کرملین قرار گرفت که این وضعیت تا حدود زیادی به نفع تهران رقم خورد و کابینه ترامپ در صدد است که بتواند یک انزوای بین‌المللی و منطقه‌ای را برای تهران و برخی از کشورهای همسو با آن مهیا کند. اما باید توجه شود که رقابت ترامپ با مسکو امر ساده‌ای نخواهد بود و می‌بایست بازتعریف آن در حوزه‌های مختلف از سوی توده‌ها و نخبگان صورت بگیرد.

وی در پایان در پاسخ به این‌که آیا استفعای فلین به دلیل ارتباط با سفیر روسیه در ایالات متحده می‌تواند به روابط دو کشور یعنی روسیه و آمریکا ضربه بزند یا خیر، گفت: باید بگوییم با روی کار آمدن ترامپ به نظر می‌رسد که ایجاد روابط دوستانه مقطعی مدنظر قرار بگیرد. چراکه هیچگاه نمی‌توان روابط دو کشور را استراتژیک بخوانیم و تنها باید آن را یک رابطه تاکتیکی قلمداد کنیم که بر اساس متغیرهای بین‌المللی تعریف می‌شود و در برخی از مواقع تغییراتی در آن به صورت شکلی و ماهوی صورت می‌پذیرد. در اینجاست که مسکو باید بر اساس واقعیت‌های میان دو کشور گام بر دارد. از سوی دیگر پوتین به خوبی می‌داند که تحریم‌های ضد روسیه بدنه اقتصادی این کشور را روز به روز تضعیف می‌کند و همچنین ممکن است ادامه پافشاری وی در حمایت از اسد با راهبردهای کاخ سفید همخوانی نداشته باشد و حتی برای مسکو هزینه‌آور باشد. لذا دو کشور در صدد هستند تا با نزدیک شدن به یکدیگر تا حدود زیادی منافع خود را با کسب حداکثر امتیاز و اهدای حداقل امتیاز تامین کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز