خبرگزاری کار ایران

تاکید دبیرکل جدید سازمان ملل بر لزوم همبستگی بین اعضا

دبیر کل جدید سازمان ملل با وجود مخالفت و عدم تمایل رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، بر لزوم ایجاد اجماع و همبستگی بین اعضا تاکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «آنتونیو گوترس» دبیر کل جدید سازمان ملل در روز نخست سال نو میلادی به دنبال ایجاد یک اجماع است که به نظر می‌رسد با مخالفت دولت جدید آمریکا مواجه شود.

نخست‌وزیر سابق پرتغال و کمیسیونر سابق پناهندگان سازمان ملل پس از این که به عنوان دبیرکل جدید سازمان ملل سوگند یاد کرد، در مصاحبه با خبرنگاران گفت :«تمامی کشورها و دولت‌ها را برای ایجاد یک اجماع فرامی‌خوانیم همچنین دولت منتخب آمریکا».

البته دونالد ترامپ علاقه چندانی به چندجانبه گرایی که در صحبت‌ها دبیر کل سازمان ملل به چشم می‌خورد، نشان نمی‌دهد.

دوره پنج ساله دبیر کلی گوترس با مسایلی همچون جنگ سوریه و یمن، بحران سودان جنوبی و لیبی، بحران‌ها جهانی ناشی از تروریسم و همچنین مسائل مربوط به تغییرات جوی آغاز می شود که در طرف مقابل ادامه پشتیبانی آمریکا از سازمان ملل به عنوان یک پرسش باقی مانده است.

آمریکا به عنوان یکی از اعضای صاحب حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل و همچنین تامین کننده ۲۲درصد از بودجه معمولی این سازمان در کنار ۲۵ درصد از بودجه بخش حافظ صلح سازمان ملل از ارکان مهم و اساسی به شمار می‌رود.

چندی پیش نیز قطعنامه شورای امنیت در محکومیت ادامه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل با اتفاق آراء و تنها مخالفت آمریکا به تصویب رسید. ترامپ نیز در واکنش به این امر اظهار داشت که همه چیز پس از ۲۰ ژانویه متفاوت خواهد بود.

وی عنوان کرده بود که سازمان ملل فقط مکانی برای کنار هم قرار گرفتن ژ،حرف زدن و اظهار تاسف کردن است.

گوترس در صحبت‌های خود از تلاش در برابر نابرابری‌های جهانی سخن گفت و پیشرفت فناوری را دارای سهم بسزایی در افزایش بیکاری وناامیدی در بین جوانان دانست.

وی پس از مراسم تحلیف خود اظهار داشته بود که با وجود افزایش امکانات ارتباطی جوامع در حال تکه تکه شدن و دور شدن و همچنین مردم در حال زندگی در حباب بسته خود هستند.

گوترس عنوان کرد ارزش‌های مندرج در منشور سازمان ملل که در آن تصریح شده است که کودکان امروز ما صلح، عدالت، احترام، حقوق بشر، تحمل وهمبستگی را به ارث خواهند برد در خطر قرار گرفته است.

وی در ادامه گفت وظیفه ما خدمت به مردم است که با کمک به همدیگر و اعتماد به هم می‌توانیم به این هدف دست یابیم.

 

 

 

کد خبر : ۴۴۳۵۶۸