خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

«جنگ نامتمرکز» سناریوی داعش در پالمیرا و نواحی جنوبی/ اردن محور جایگزین ترکیه برای ارسال تسلیحات به تروریست‌ها

ورود مجدد داعش به پالمیرا به نوعی انتقال عملیات‌ها از نواحی شمالی سوریه به مناطق جنوبی و مرکزی این کشور است.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به درگیری ارتش سوریه و داعش در شهر پالمیرا عنوان کرد: در گذشته و طی ماه‌های اخیر شاهد مقابله ارتش سوریه با گروهک تروریستی داعش در پالمیرا بودیم که نهایتاً با کمک نیروی هوایی ارتش روسیه این شهر آزاد شد که پس از آن گردان‌های مین‌روب روسی به این شهر وارد شدند و تمامی مناطق آلوده را پاک‌سازی کردند. این‌که چرا مجدداً داعش وارد شهر باستانی پالمیرا شده است، از دو دیدگاه شکلی و ماهوی قابلیت بررسی دارد. ممکن است عده‌ای بر این باور باشند که به دلیل قدمت این شهر و مناسب دیدن موقعیت جغرافیایی آن برای انجام عملیات تروریستی، داعش دوباره وارد این منطقه شده است. اما از دیدگاه ماهوی باید مدنظر داشته باشیم که پالمیرا به عنوان چهارراه اصلی برای ارتباط شمال و جنوب سوریه با یکدیگر حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: با توجه به آزادسازی حلب به نظر می‌رسد داعش در تلاش است از طریق اشغال پالمیرا جنگ را از حلب به مناطق مرکزی سوریه بکشاند. باید این مساله مدنظر باشد که جابه‌جایی تروریست‌ها به نوعی این سیگنال را مخابره می‌کند که آنها خواهان درگیر کردن نظامیان سوری در سایر محورهای این کشور هستند. از منظر دیگر با توجه به خروج تروریست‌ها از حلب به نوعی ارتباط آنها برای دریافت سلاح و مهمات تا حدود زیادی با مشکل مواجه شده‌ است و همین امر باعث می‌شود تا داعش به دنبال یافتن کریدور جدید برای ورود و خروج سلاح باشد.

تاکتیک تروریست‌ها بعد از آزادسازی حلب، وضعیت متفاوتی به خود گرفته است. به گونه‌ای که آنها «انتقال موقت عناصر» خود در استان‌های دیگر را کلید می‌زنند که نهایتاً منجر به «اشغال مقطعی» سایر شهرها خواهد شد. چنین جابه‌جایی نمایانگر این است که تروریست‌ها در حلب، دیرالزور، رقه و حتی ادلب آسیب پذیر شده‌اند و از این منظر با توسل به چنین تاکتیکی در صدد تجدید قوا در زمین بازی سوریه هستند که به آن «تاکتیک جنگ نامتمرکز» گفته می‌شود و از این جهت  گستره عملیاتی آنها می‌تواند به سمت مناطق سویدا و درعا ادامه پیدا کند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان این‌که داعش درصدد انتقال جبهه درگیری از شمال سوریه به مناطق جنوبی این کشور است، گفت: با نگاهی به نقشه عملیاتی سوریه باید بگوییم در ماه‌های گذشته عمده درگیری‌ها در مناطق شمالی این کشور صورت می‌گرفت و با توجه به حجم زیاد آتش هوایی روس‌ها و پیشروی زمینی ارتش سوریه، این نقشه مقداری تغییر پیدا کرد و شاهد هستیم که درگیری‌ها از نقاط شمالی به نواحی جنوب سوریه کشیده شده است که می‌توان آن را راهبرد داعش دانست. به گونه‌ای که در منطقه سویدا طایفه دروزی‌ها حضور دارند و از طیف‌های آرام و معتدل سوریه به شمار می‌روند که به نظر می‌رسد گشودن جبهه‌های دیگر در دستور کار باشد.

این که پس از پاک‌سازی کامل حلب کدام یک از مناطق در دستور کار ارتش سوریه و آتش‌بار هوایی روسیه قرار می‌گیرد، به طور مشخص می‌بایست به ادلب اشاره کرد. چراکه این شهر با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد، از اهمیت ویژه‌ای برای داعش برخوردار است. از این منظر پاک‌سازی ادلب می‌تواند شاهرگ اصلی تامین سلاح و مهمات داعش از ترکیه را مسدود کند و در آنجاست که احتمال دارد سناریوی دیگری مطرح شود که آن انتقال و پیشروی عناصر تروریست‌ها به مرز اردن است. دلیل پیشروی احتمالی داعش به سمت اردن تامین سلاح و مهمات از این جناح و انتقال آن به داخل خاک سوریه است و که احتمال دارد در راستای آن درگیری‌های پراکنده‌ای در حمص و درعا به وجود آورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این که روزهای گذشته دیده شد نشست‌ها و مذاکرات مختلفی در فرانسه و حتی ژنو با محوریت سوریه و با بازیگری کشورهای اروپایی، ترکیه و چند کشور منطقه‌ای برگزار شد، نشان می‌دهد که غربی‌ها و اروپایی‌ها نسبت به خطر سرایت تروریست‌ها به ترکیه و پس از آن ورود آنها به قاره سبز هوشیار شده‌اند. اروپایی‌ها در صدد هستند تا جنگ سوریه را ادامه داده و مدت آن را طولانی کنند تا از این طریق بتوانند خطرات متوجه خود را تا حدودی به تعویق انداخته یا مانع از ورود ناامنی به کشورهای خود شوند. به همین دلیل است که دیده می‌شود در محور سیاسی کشورهای اروپایی مجدداً ورود پیدا کرده‌اند و حتی در روزهای گذشته فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرده بود که نقاط مختلفی از شهر رقه توسط جنگنده‌های رافائل فرانسه هدف قرار گرفته است که می‌تواند دلیل کنشگری اروپایی‌ها در پرونده سوریه را به تصویر بکشد. 

کد خبر : ۴۳۶۹۷۷