خبرگزاری کار ایران

پیش‌نویس آتش‌بس سوریه در سازمان ملل به تصویب رسید

پیش‌نویس قطعنامه سازمان‌ملل با ۱۲۲ رای مثبت در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، پیش‌نویس قطعنامه‌ برای برقراری آتش بس در سوریه و انتقال کمک‌های بشردوستانه که پیش از این ۶ بار از سوی روسیه و ۵ بار از سوی چین وتو شده بود به ابتکار کانادا و با ۱۲۲ رای مثبت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

در این رای گیری ۱۳ کشور، از جمله روسیه و ایران رای مخالف و ۳۶ کشور نیز رای ممتنع دادند.

کشورهای حامی قطعنامه اعلام کردند با این کار قصد دادن پیام به وتوی روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل هستند.

مارک آندره بلانچارد نماینده کانادا در سازمان ملل متحد تصریح کرد: "شهروندان سوریه از شدت گرسنگی علف می‌خورند، خودتان را جای آنها بگذارید. این جنگ مایه شرم قرن حاضر است".

وی تاکید کرد: "کمک‌های بشر دوستانه باید به سوریه برسد تا مردم زنده بمانند. سوری‌ها باید اولویت ما باشند. دنیا نباید بیش از این سکوت اختیار کند".

بشار جعفری، نماینده رژیم اسد نیز به استفاده از کلمه « رژیم» در عبارت « رژیم سوریه» در پیش‌نویس قطعنامه مذکور اعتراض کرد. او همچنین از آمادگی این کشور برای مذاکره و برقراری صلح بدون پیش شرط و دخالت خارجی خبر داد.

ویتالی چورکین، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل نیز این پیش نویس را جانبدارانه خوانده و از پیشنهاد جعفری برای آغاز مذاکرات صلح حمایت کرد. استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه هم اعلام کرده که زمان شروع مجدد مذاکرات فرارسیده است.

کد خبر : ۴۳۶۳۲۰