خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

هراس دولت نیجریه از زیرزمینی شدن فعالیت شیعیان، موجب صدور حکم آزادی شیخ زکزاکی شد

صدور حکم آزادی رهبر شیعیان نیجریه تا حدودی به شرایط جسمی وی و ترس دولت از مرگ او در زندان این کشور بر می‌گردد.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تحلیل صدور حکم آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه از سوی دادگاه این کشور عنوان کرد: در مورد حکم آزادی شیخ زکزاکی برخی از تحلیل‌گران به موارد حقوقی اشاره می‌کنند و معتقدند مباحث حقوقی که در دادگاه نیجریه مطرح شده، باعث آزادی وی شده است.

وی ادامه داد: این حکم در سالروز مجروح شدن زکزاکی و کشتار حدود ۴۰۰ نفر از هواداران وی صورت گرفته که تماماً از شیعیان نیجریه بوده‌اند. لذا با توجه به عرف حاکم بر کشورها، وقایع و رخداد‌های این چنینی در سالروز خود برگزار می‌شوند. از این منظر دولت نیجریه برای طرح و اجرای فرایند آرام سازی این کشور در خصوص پرونده زکزاکی به نوعی این حکم را برای آرام نگه داشتن فضای نیجریه صادر کرد تا بتواند پیشگیری امنیتی را عملیاتی کند.

مساله بعدی جلوگیری از حرکت شیعیان در نیجریه است. به گونه‌ای که صدور چنین حکمی باعث می‌شود آنها تا حدودی ساکت بمانند و البته باید دانست که فعالیت‌های آنها کاهش پیدا نمی‌کند. از این منظر با آزادی زکزاکی به نوعی جلوی اعتراض‌هاس خیابانی گرفته شد تا دولت نیجریه از زیرزمینی شدن فعالیت این طیف در کشور تا حدودی جلوگیری کند. هرچند که فعالیت آنها فرهنگی بوده و اقدام نظامی و سخت در دستور کار این جمعیت قرار نداشته اما به هر حال دولت نیجریه علاقه‌ای به فعالیت آنها ندارد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: موضوع دیگر که یکی از دلایل مهم آزادی زکزاکی به حساب می‌آید، بیماری شدید وی در زندان است. در حکم دادگاه به بیماری و شدت وخامت آن اشاره شده و حتی احتمال مرگ وی از سوی پزشک معالج به دادگاه نیجریه گزارش شده است. از این منظر نظام حقوقی و امنیتی نیجریه از این که مرگ وی در زندان متعلق به دولت این کشور صورت بگیرد، هراس داشت. چراکه آنها می‌دانند اگر وی در زندان نیجریه کشته شود به یک اسطوره و چهره شاخص سیاسی و فرهنگی در این کشور و در تمامی آفریقا تبدیل خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در راستای چنین بحثی باید به این موضوع توجه داشت که کشته شدن شش فرزند زکزاکی طی سال‌های گذشته باعث شده تا جریان منتسب به وی و حتی شخص زکزاکی به یک چهره محبوب در آفریقا تبدیل شود که از این منظر وارد شدن صدمه به وی می‌تواند تبعات جبران ناپذیری برای دولت نیجریه به همراه داشته باشد. برخی از منابع خبری از مسموم شدن وی توسط دولت نیجریه در زندان این کشور خبر داده‌اند و حتی اعلام کرده‌اند احتمال دارد وی به مرگ غیر طبیعی کشته شود. مردم نیجریه خواهان محاکمه شدن عوامل و قاتلان ۴۰۰ مسلمان شیعه این کشور هستند و ادامه فعالیت زکزاکی یکی از خواسته‌های مردم این کشور بوده است.

کد خبر : ۴۳۴۲۶۴