خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

احتمال کلید خوردن سناریوی توزیع بحران در آفریقای شمالی

شیخ زکزاکی در طول این سالها با تفکر و تعقل کامل بحث صلح را پیگیری کرد و پایه‌های آنرا در نیجریه بنا گذاشت و حتی بحث ارتباط با اهل تسنن را به راحتی مدیریت کرد که این روش در مقابل با عملکرد و نگرش خشن و تروریستی بوکوحرام قرار گرفت.

«جعفر قناد باشی» کارشناس مسائل آفریقا در توصیف دلایل حمله ارتش نیجریه به خانه شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در روز اربعین؛ عده‌ زیادی از مسلمان نیجریه در مسیر عزاداری و راهپیمایی خود در این کشور مورد حملات تروریستی قرار گرفتند و پس از آن برای تدارک فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول در حسینیه نزدیک خانه شیخ زکزاکی مشغول فعالیتهای جاری بودند که از سوی عناصر ارتش نیجریه مورد حمله قرار گرفتند. ارتش نیجریه سعی کرده تا در این موضوع اذهان عمومی را از حوادث به وجود آمده دور کند و در واقع آنرا وارونه جلوه دهد و به افکار عمومی این بحث را القاء کند که طرفداران شیخ زکزاکی به ارتش حمله کرده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که ارتش نیجریه به خانه شیخ زکزاکی و حسینیه بقیه‌الله که در نزدیکی خانه وی قرار داشته حمله کرده‌اند این است که چندی پیش طرفداران زکزاکی و مسلمانان نیجریه اسنادی مبنی بر اینکه ارتش این کشور از گروهک تروریستی بوکوحرام حمایت می‌کند را تحویل مطبوعات این کشور دادند. در این اسناد آمده است که ارتش نیجریه تسلیحات و حتی کمکهای مالی کشورهای عربی که همچنان در خاورمیانه و بر علیه شیعیان فعال هستند را به گروهک تروریستی بوکو حرام تحویل می‌دهند و به نوعی نقش پل ارتباطی میان این کشورها با بوکوحرام را بازی می‌کند که نهایتاً موجب برانگیخته شدن خشم قسمتی از ارتش نیجریه که خود را در معرض خطر حس می‌کردند، شدند.

نیجریه به دلیل دارا بودن از نفت مرغوب و اصطلاحاً نفت سبک، باعث شده تا کمپانی‌های سرمایه‌دار غربی و حتی عربی در این کشور اقدام به تاسیس شرکت کنند و پس از آن نفت این منطقه را استخراج کنند و همین موضوع موجب حضور عناصر این کشورها در پوشش چنین کمپانی‌هایی می‌شود. به گونه‌ای که منابع نفتی نیجریه به قدری فراوان و مرغوب است که این کشور را به یکی از بزرگترین و مهمترین کشورهای قاره آفریقا تبدیل کرده است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه خاطر نشان کرد: دلیل دیگری که این حمله و کشتار صورت گرفت این است که شیعیان نیجریه در طی سالهای اخیر قدرت زیادی را کسب کردند. به گونه‌ای که شیخ زکزاکی در طول این سالها با تفکر و تعقل کامل بحث صلح را پیگیری کرد و پایه‌های آنرا در نیجریه بنا گذاشت و حتی بحث ارتباط با اهل تسنن را به راحتی مدیریت کرد که این روش در مقابل با عملکرد و نگرش خشن و تروریستی بوکوحرام قرار گرفت که این موضوع باعث شد تا در سالیان اخیر طرفداران زکزاکی در نیجریه افزایش پیدا کند. از سمت دیگر شیخ زکزاکی ارتباط خوبی با جبهه مقاومت داشت و مواضعش در امتداد و خصوصاً بر علیه اسرائیل بود.

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا ورود داعش به لیبی و خصوصاً شهر سرت؛ می‌تواند ورود عناصر این گروهک تروریستی به سایر کشورهای آفریقایی را رقم بزند و می‌توانیم بگوییم که در نیجریه و در وقایع چند روز گذشته این گروهک دسته است یا خیر؛ عنوان کرد: باید توجه داشت که یک پیوند جدی بین داعش نیجریه و بوکوحرام وجود دارد و در این خصوص هیچ شکی وجود ندارد. اما آنچیزی که در این بین مشخص خواهد بود این است که کمپانی‌هایی حاضر در نیجریه قصد دارند تا سناریوی توزیع بحران که در عراق و سوریه پیش گرفته‌اند را در نیجریه و کلاً کشورهای آفریقای شمالی مانند لیبی و مصر اجرایی کنند که این امر علاوه بر تقویت بوکوحرام در فاز اول موجب حضور داعش در فاز دوم می‌شود. علاوه بر این موضوع؛ آنها می‌خواهند تا انشعابی از مسلمانان را بر علیه مسلمانان واقعی و حاضر در نیجریه به وجود آورند تا بتوانند یک جنگ مذهبی گسترده به وجود آورند.

کد خبر : ۳۳۰۰۹۷