خبرگزاری کار ایران

رویوران در گفت‌وگو با ایلنا:

ابو مازن تنها گزینه‌ برای ادامه حیات فتح/محمود عباس مخالف سیاست‌های تل‌آویو حرکت نخواهد کرد

بخشی از سخنان رهبر جنبش فتح مربوط به موافقت‌نامه اسلو که در سال ۱۹۹۳ به امضاء رسید، می‌شود و وی حتی اشاره کرده بود که احتمال دارد جنبش فتح در چارچوب این موافقت‌نامه به راه خود ادامه ندهد.

«حسین رویوران» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایلنا در مورد انتخاب مجدد «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان رهبر جنبش فتح عنوان کرد: محمود عباس ۸۲ سال دارد و اعلام کرده بود که کاندیدای رهبری جنبش فتح نخواهد شد. این‌که چرا وی مجدداً برای رهبری جنبش فتح نامزد و نهایتاً انتخاب شد، نشان می‌دهد که جایگزین مناسبی برای او وجود ندارد یا این که انتخاب گزینه جدید بسیار مشکل بوده است. از سوی دیگر، رقابت‌ها برای تصدی رهبری جنبش فتح بسیار تنگاتنگ بود و تنها راهی که می‌توانست این جنبش را زنده نگه دارد، انتخاب مجدد ابو مازن برای رهبری این جنبش بود.

وی افزود: مساله دیگر که در امتداد انتخاب محمود عباس باید مدنظر قرار بگیرد، انتخاب اعضای کمیته مرکزی فتح و مجلس انقلابی است. به گونه‌ای که هفتمین کنگره جنبش فتح به مدت پنج روز ادامه دارد و در روز اول رهبر این جنبش انتخاب می‌شود و روزهای بعد انتخاب اعضای کمیته مرکزی و مجلس انقلابی صورت می‌گیرد و از اهمیت بالایی برخوردار است.

محمود عباس در سخنان خود اعلام کرده بود که به دنبال جوان‌گرایی در کادر مرکزی و اعضای جنبش فتح است و بر اساس گفته‌های وی ۸۰ درصد از اعضای این جنبش را جوانان تشکیل خواهند داد. این‌که چرا رفتار و سازوکار جدید محمود عباس حول محور جوانان در مجلس انقلابی می‌گردد، موضوع بسیار مهمی است اما دلیل آن را نمی‌توان به صورت واضح و روشن تحلیل کرد و نیاز به گذشت زمان دارد.

این تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به عدم کارایی پیمان اسلو اضافه کرد: بخشی از سخنان رهبر جنبش فتح مربوط به موافقت‌نامه اسلو که در سال ۱۹۹۳ به امضاء رسید، می‌شود و وی حتی اشاره کرده بود که احتمال دارد جنبش فتح در چارچوب این موافقت‌نامه به راه خود ادامه ندهد. در اینجا سوال مطرح می‌شود که آیا سخنان ابومازن در مورد اسلو نوعی باج‌گیری از اسرائیل به حساب می‌آید یا مساله دیگری در این بین وجود دارد؟ از سمتی دیگر وی از برگزاری انتخابات در آینده نزدیک خبر داده بود. در گذشته شاهد بودیم که مسئول برگزاری انتخابات محمود عباس نبود و وی تنها به عنوان یک واسطه در این بین ایفای نقش می‌کرد و تا حدودی علت برگزار نشدن انتخابات را عدم سلطه فتح بر غزه اعلام کرده بود و به نوعی بهانه‌جویی می‌کرد. از این منظر باید بگوییم یک نوع تغییر سیاست احتمالی در رفتار محمود عباس را شاهد خواهیم بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید بدانیم که از زمان تصویب پیمان اسلو تاکنون نزدیک به ۲۳ سال است که فلسطینی‌ها و اسرائیل با یکدیگر در حال گفت‌وگو هستند اما خروجی آن تاکنون مشخص نشده است. اوضاع امنیتی و نظامی در کرانه باختری به صورتی است که حتی اگر محمود عباس بخواهد از رام الله به نقطه دیگری برود، باید از پست‌های ایست و بازرسی عبور کند. از این نظر باید بگوییم با توجه به شرایط سیاسی و میدانی محمود عباس نمی‌تواند علیه سیاست‌های تل‌آویو گام بردارد و این وضعیت تا زمانی که سیاست‌های وی مستقل نشده و تغییر جدیدی محسوس نشود، ادامه خواهد داشت.

کد خبر : ۴۳۳۷۰۷