خبرگزاری کار ایران

تاجیک در گفت‌وگو با ایلنا:

اجلاس حامیان معارضان در پاریس مانند نشست لوزان و لندن بی‌نتیجه است/ شرکت‌کنندگان، نفوذ میدانی موثر ندارند

افرادی که دور میز این نشست‌ها حضور پیدا می‌کنند، قدرت نفوذ میدانی و بازیگردانی ندارند و تنها به عنوان یک نماینده از سوی کشور خود در جلسه حضور دارند که این وضعیت موجب عدم حل‌وفصل پرونده سوریه تاکنون شده است.

«نصرت‌الله تاجیک» تحلیلگر مسائل غرب‌ آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح دلایل برگزاری نشست حامیان معارضان سوری در پاریس بیان کرد: در بررسی این‌که چرا در حمایت از معارضان سوری مجدداً شاهد برگزاری نشست در پاریس در ماه دسامبر خواهیم بود، این نکته وجود دارد که سیاست‌های سینوسی که به نوعی افزایش و کاهش رویکردهای سیاسی را نمایان می‌کند، نمی‌تواند به صورت کامل پرونده سوریه را حل و فصل کند. به گونه‌ای که این وضعیت موجب شده تا اختلاف دیدگاه در سه سطح نمایان شود: سطح اول اختلاف در دیدگاه‌های درون منطقه‌ای مشاهده می‌شود، سطح دوم اختلاف‌های فرامنطقه‌ای را در بر می‌گیرد و در سطح سوم اختلاف میان دیدگاه‌های آمریکا و اروپا رخ عیان می‌کند.

وی ادامه داد: اوباما در اواخر حیات سیاسی خود به این مهم دست یافت که باید برای حل‌وفصل پرونده سوریه با روسیه وارد گفت‌وگو شده و حتی در تحولات میدانی به مسکو نزدیک شود که البته ترامپ نیز در ظاهر چنین استراتژی در مورد روسیه و به طور کلی پرونده سوریه دارد. اما عدم وجود سیاست‌ واحد در میان اروپایی‌ها موجب می‌شود که اختلاف‌ها نمایان شود و همین وضعیت را در میان کشورهای منطقه مانند ایران و عربستان نظاره‌گر هستیم. از سوی دیگر و جناح مقابل، نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل و سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی وجود دارد که به نوعی منفعلانه با پرونده سوریه برخورد کرده‌اند و تاثیر چندانی در بحران این کشور نداشته‌اند. تاجایی که برخی از اخبار، حاکی از اعطای خودمختاری به حلب است که این نوعی عدم شفافیت و بلاتکلیفی را در پرونده سوریه پدیدار می‌کند و باعث می‌شود تا این پرونده به سمت عدم حل و فصل منازعات پیش برود.

زمانی که فشار روی معارضان و سایر عمل‌کننده‌های میدانی در سوریه افزایش پیدا می‌کند، به یک‌باره شاهد برگزاری نشست‌هایی مانند لوزان، لندن و پاریس هستیم که متاسفانه تمامی آنها بدون نتیجه به کار خود پایان می‌دهند. این وضعیت علاوه بر به نتیجه نرسیدن پرونده سوریه باعث می‌شود تا تعداد آوارگان سوری بیشتر شود و شهروندان این کشور  زیر فشار قرار بگیرند و نهایتاً یک حالت بن‌بست در روند سیاسی این پرونده به وجود می‌آید که در حالت فعلی شاهد آن هستیم که تعارض منافع می‌تواند یکی از دلایل اصلی در به وجود آمدن این وضعیت باشد.

سفیر سابق کشورمان در اردن در پاسخ به این پرسش که آیا آرایش نشست پاریس نشان‌دهنده اعمال فشار بر روسیه خواهد بود یا خیر، گفت: با توجه به این‌که اکثر این جلسات نتوانسته آن گونه که باید خط مشخصی را دنبال کرده و موجب کاهش تنش در سوریه شود، به نظر نمی‌رسد که بیش از این بتوانند در مورد روسیه به اعمال فشار دست بزنند. علاوه بر آن باید توجه داشته باشیم که دو عامل اصلی دلیل به موفقیت نرسیدن مذاکرات و نشست‌های مذکور محسوب می‌شود. نخست این‌که افرادی که دور میز این نشست‌ها حضور پیدا می‌کنند، قدرت نفوذ میدانی و بازیگردانی ندارند و تنها به عنوان یک نماینده از سوی کشور خود در جلسه حضور دارند که این وضعیت موجب عدم حل‌وفصل پرونده سوریه تاکنون شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مساله دیگر که موجب ایجاد انشقاق در این بین شده است، عدم وجود تعریف صحیح و همه‌گیر از تروریست‌های حاضر در سوریه است. نماینده سازمان ملل در پرونده سوریه تاکنون نتوانسته مدیریت درستی در راستای آرام کردن و هدفمند کردن پرونده سوریه صورت دهد. تا جایی که حتی ما شاهد هستیم ایران به عنوان یکی از کشورهای موثر در این پرونده در نشست‌ها حضور ندارد که این یک شکاف سیاسی محسوب می‌شود. لذا برگزاری چنین نشست‌هایی از گذشته تاکنون نتوانسته نقش موثر و مفیدی در به سرانجام رسیدن پرونده سوریه داشته باشد اما باید در این راستا منتظر روی کار آمدن ترامپ و عملی شدن سیاست‌های وی باشیم.

کد خبر : ۴۳۱۹۷۵