خبرگزاری کار ایران

شینزو آبه:

توافق تجاری ترانس-پاسیفیک بدون حضور آمریکا بی‌معنی است

نخست‌وزیر ژاپن با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده درباره توافق تجاری ترانس-پاسیفیک گفت که این توافق بدون آمریکا بی‌معنا است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن روز دوشنبه با اشاره به اعلام «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا مبنی بر خارج کردن این کشور از پیمان تجارت آزاد ترانس-پاسفیک، گفت که این معاهده بدون حضور و مشارکت آمریکا بی‌معنی است.

آبه گفت هیچ گفت‌و‌گویی در رابطه با به اجرا گذاشتن توافق تجاری ترانس-پاسیفیک بدون حضور آمریکا مطرح نشده است.

ترامپ روز دوشنبه ویدیویی را منتشر کرد که در آن اقداماتی که از روز نخست حضورش در دفتر ریاست‌جمهوری در تاریخ ۲۰ جولای انجام خواهد داد، مطرح کرده است. این اقدام‌ها شامل خارج کردن آمریکا از پیمان ترانس- پاسفیک می‌شود.

ترامپ در کارزار انتخاباتی خود قول داده بود تا از این پیمان که وی آن را قاتل مشاغل و «فاجعه»‌خوانده بود، بیرون خواهد آمد.

آبه هفته گذشته برای مذاکرات اقتصادی و مناقشات ارضی با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کرد. وی در این دیدار بر تصمیمش برای پایان دادن به چالش‌های موجود ارضی در رابطه با جزایر مورد مناقشه تا زمان تصدی نخست‌وزیری تاکید کرد.

وی گفت: «‌این مشکلی است که نمی‌تواند، بدون ارتباط مبتنی بر اعتماد میان رهبران حل شود. مستقیما با پوتین ارتباط برقرار کرده و در این زمینه گام‌های لازم را برخواهم داشت.»

مناقشه‌های ارضی در رابطه با جزایر اقیانوسیه غربی که نیروهای شوروی در پایان جنگ جهانی دوم آن را اشغال کرده بودند، تا کنون روابط دیپلماتیک میان دو کشور را مخدوش کرده است.   

 

 

کد خبر : ۴۳۱۰۶۷