خبرگزاری کار ایران

دولت ترکیه ۱۰ هزار نفر دیگر را اخراج کرد

دولت ترکیه در تازه‌ترین اقدام خود در واکنش به کودتای نافرجام در این کشور، بیش از ۱۰ هزار نفر از کارمندان و کارکنان دولتی را به ظن ارتباط با جنبش «فتح‌الله گولن» اخراج کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، این افراد که معلمان و استادان دانشگاه، پزشکان و پرستاران هم در میان آنها هستند، شنبه شب بر اساس فرمانی اضطراری از کار خود برکنار شدند.

مقام‌های ترکیه، «فتح‌الله گولن» شخصیت مذهبی مخالف «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری و جنبش هوادار وی را به دست داشتن در کودتای ۱۵ جولای متهم می‌کنند و از آن زمان تا کنون ده‌ها هزار نفر را به اتهام ارتباط با جنبش گولن و کودتا دستگیر یا از کار برکنار کرده‌اند. گولن اتهام دست داشتن در کودتا را رد کرده است.

بر اساس مقررات وضعیت اضطرارى، هزار و ۲۶۷ استاد دانشگاه در ترکیه اخراج شده‌اند و شمار استادان اخراجی از زمان کودتای نافرجام به بیشتر از شش هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است.

هم‌زمان دستور تعطیلی ۱۵ رسانه هم در ترکیه صادر شده که بعضی از آنها رسانه‌های هوادار کردها محسوب می‌شدند.

همچنین اعلام شده است که با حکم جدید روساى دانشگاه ها در ترکیه از این به بعد انتخاب نخواهند شد بلکه از سوی رئیس‌جمهوری منصوب می‌شوند.

با گذشت سه و ماه نیم از کودتای نافرجام ترکیه، هنوز در این کشور وضعیت فوق‌العاده برقرار است.

کشورهای غربی و نهادهای فعال حقوق بشر از سرکوب مخالفان بعد از کودتا و شدت عمل ترکیه در برخورد با مظنونان و متهمان انتقاد کرده‌اند.

کد خبر : ۴۲۴۰۸۷