خبرگزاری کار ایران

اعلام آمادگی علی‌اف برای دیدار با رئیس‌جمهوری ارمنستان

رئیس‌جمهوری آذربایجان برای دیدار با همتای ارمنستانی خود اعلام آمادگی کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «جیمز وارلیک»، سفیر و رئیس‌ مشترک «گروه مینسک اواس‌سی‌ای» امروز – شنبه – گفت که  «الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهوری آذربایجان، آمادگی خود را برای دیدار با «سرژ سرکیسیان» همتای ارمنستانی خود در چارچوب، مصوبه‌ها در زمینه حل بحران ناگورنو- قره باغ، اعلام کرده است.

بر اساس اعلام این دیپلمات، علی‌اف متعهد به فرایند حل بحران قره‌باغ بوده و آمادگی خود را برای برگزاری این نشست با سرکیسیان در چارچوب این فرایند اعلام کرده است.

وارلیک پیش از این گفته بود که روسای مشترک قرار است تا با روسای ‌جمهوری ارمنستان و آذربایجان دیدار کرده و به گفت‌و‌گوها در این زمینه ادامه دهند. این مذاکرات در وین و سن‌پترزبورگ آغاز شده و قرار است در این نشست‌ها جزئیات توافق‌ها به بحث گذاشته شود.

وارلیک همچنین ابراز امیدواری کرد که این اجلاس هر چه سریع‌تر برگزار شود، هرچند زمان و مکان دقیق آن تا کنون تنظیم نشده است.

منطقه مشترک تحت کنترل آذربایجان و ارمنستان در ناگورنو – قره‌باغ در سال ۱۹۹۱ استقلال خود را اعلام کرده است. پس از آن که درگیری‌های ارتش در سال ۱۹۹۴ پایان یافت، آذربایجان کنترل خود را در این منطقه از دست داد. بروز خشونت‌ها در منطقه ناگورنو – قره‌باغ در تاریخ دوم آوریل سال ۲۰۱۶ منجر به تلفات گسترده شد. همه احزاب در این درگیری‌ها آتش‌بسی از سوی روسیه در تاریخ پنجم آوریل امضا کردند، اما متهم کردن به نقض آتش‌بس از سوی طرفین بدون وقفه ادامه داشته است.

در تاریخ ۱۶ ماه می، سرکیسیان و علی‌اف در وین با یکدیگر دیدار کردند و این درگیری‌ها را به بحث و مذاکره گذاشتند. طرف‌ها اعلام کردند که هیچ راه‌حل نظامی برای این درگیری‌ها وجود نداشته و تایید کردند که تعهد آنها به توافق صلح ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ پایدار خواهد بود. این روسای جمهوری همچنین توافق کردند تا ساز و کارهای تحقیقاتی گروه مینسک را هر چه سریع‌تر نهایی کنند تا بتوانند تا ریسک خشونت‌های بیشتر را کاهش دهند.

در تاریخ ۲۰ ژوئن، روسای جمهوری ارمنستان، آذربایجان و روسیه در سن‌پترزبورگ گردهم آمدند تا تعهد خود را به دستیابی به پیشرفت مداوم توافق‌های سیاسی بحران‌های ناگورنو – قره‌باغ و افزایش شمار ناظران گروه مینسک که در منطقه درگیری‌ها کار می‌کنند، اعلام کنند.

 

 

 

کد خبر : ۴۲۱۴۳۳