خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا:

چکِ سفید امضا برای حمایت از عربستان نداده‌ایم

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به حمله خونین جنگنده‌های ائتلاف سعودی به مجلس ترحیم در پایتخت یمن، اعلام کرد واشنگتن برای حمایت از عربستان چک سفید امضا نداده‌ است و ما حمایت از آن را تحت بازبینی فوری قرار خواهیم داد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،  ساعاتی پس از انتشار خبر حمله هوایی به یک مجلس ترحیم در یمن که بیش از ۱۴۰ کشته برجای گذاشته، واشنگتن واکنش نشان داده و گفته «حمایت شدیدا کاهش یافته» از ائتلاف به رهبری عربستان بار دیگر «تحت بازبینی فوری» قرار می‌گیرد.

«ند پرایس» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید آمریکا گفت: «ما عمیقا نگران گزارش‌ها از حمله هوایی به مجلس ترحیم در یمن هستیم، که اگر تائید شوند، در ادامه مجموعه‌ای از حملاتی قرار می‌گیرند که غیرنظامیان یمنی را هدف قرار داده‌اند.»

در بیانیه‌ پرایس آمده است «همکاری امنیتی [آمریکا] با عربستان سعودی یک چک سفیدامضا نیست… در سایه رخدادهای اخیر، ما تصمیم گرفته‌ایم همکاری‌های خود با ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، که حمایت از آن در حال حاضر هم به شدت کاهش یافته، را تحت بازبینی فوری قرار دهیم. و آماده‌ایم حمایت‌های خود را طوری تنظیم کنیم که در موازات با اصول ایالات متحده، ارزش‌ها و مصالحش قرار گیرند؛ از جمله برای آنکه نبردهای تراژیک یمن فورا و به‌شکل بادوامی، پایان یابند.»

 

از سوی دیگر، «جیمی مک‌گولدریک» نماینده امور انسانی سازمان ملل در یمن، گفته امدادگران از دیدن صحنه پس از حمله به مجلس ترحیم درصنعا، «بهت‌زده شده‌اند». او خواستار پایان فوری حملات به غیرنظامیان شده‌است.

این مقام سازمان ملل اعلام کرد، بیش از ۱۴۰ نفر در حمله روز شنبه کشته شدند. شمار کشته‌شدگان طی ساعت‌های گذشته دو برابر شده و این حمله صدها زخمی نیز برجای گذاشته که خود ممکن است عامل دیگری بر افزایش مجدد شمار قربانیان باشد.

کد خبر : ۴۱۸۰۰۹