خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

«اکتبر سوپرایز» متغیر تاثیرگذار در روند انتخابات آمریکا/ احتمال پیروزی کلینتون با برخورد انفعالی ترامپ در مناظره دوم و سوم

تمرکز مناظره‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری و روندهای مرتبط با این موضوع روی دو نامزد اصلی خواهد بود و از این جهت از حیث رسانه‌ای و موج رأی دهندگان، معاونان در محور و سطوح بعدی قرار می‌گیرند.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا در ارزیابی مناظره معاون‌های دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مناظره‌ای که بین نامزدهای معاونت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد، بیشتر به بررسی محورهای مناظره اول دو نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده پرداخت. در این مناظره شش محور اعم از بحث اقتصاد، امنیت داخلی، مالیات‌ها و حتی شخصیت و مواضع نامزدها مورد بررسی قرار گرفت. اما باید بدانیم از آنجا که تمرکز مناظره‌ها روی دو نامزد اصلی است، از لحاظ رسانه‌ای و موج رأی دهندگان، معاونان در محور و سطوح بعدی قرار می‌گیرند و به همین دلیل شاهد بودیم که «تیم کین» و «مایک پنس» روی محورهای مطرح شده از سوی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانور دادند.

وی ادامه داد: بخشی از این مناظره‌ به دلیل این که با افشای اسناد مالیاتی ترامپ هم‌زمان بود به این موضوع اختصاص داده شد. به گونه‌ای که تیم کین این بحث را به چالش کشید و در مقابل، مایک پنس در خصوص آن توضیح داد.

به صورت کلی و به طور معمول در سه مناظره اصلی نامزدهای ریاست جمهوری، تمرکز آنها بر سیاست خارجی خواهد بود. درست است که در مناظره اول بیشترین اظهارات در بحث سیاست داخلی بود اما شاهد بودیم که برخی از محورهای سیاست خارجی در آن مطرح شد. به عنوان مثال بحث داعش و پدید آوردن آن توسط کلینتون از سمت ترامپ مورد واکاوی قرار گرفت. اما به نظر می‌رسد در مناظره‌های بعدی تمرکز بر سیاست خارجی باشد. چراکه یکی از نقدهایی که بر دولت اوباما از سوی جمهوری‌خواهان و برخی از دموکرات‌ها مطرح شده است، این بوده که در هشت سال گذشته جایگاه و هژمونی ایالات متحده در سطح نظام بین‌الملل افول کرده است. از این جهت مسبب این رخدادها را اوباما و به طور کلی دموکرات‌ها می‌دانند. به صورتی که در این محور، مسائلی مانند پرونده هسته‌ای ایران، آزمایش سلاح‌های اتمی توسط کره شمالی و همچنین خیزش روسیه به عنوان کنشگر جدید سیاسی در خاورمیانه و سایر نقاط و حتی اوکراین مطرح شده است که البته دموکرات‌ها معتقدند این وضعیت مربوط به سهل‌انگاری اوباما نیست. آنها اعتقاد دارند برخی از دلایل این موضوع به قبل از ورود اوباما به کاخ سفید برمی‌گردد. مضاف بر این‌که بودجه آمریکا در برخی از محورها کاهش یافته و دسته‌ای از کشورها نسبت به گذشته قوی‌تر شده‌اند.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به سخنان و قصد ترامپ مبنی بر ارتقای جایگاه آمریکا در جهان گفت: در این راستا باید به سخنان ترامپ در بعد سیاست خارجی اشاره شود. به گونه‌ای که نامزد جمهوری‌خواهان افزایش پرستیژ آمریکا در سطح جهانی را مطرح کرده است. اما در مقابل، اظهار نظر مقام‌های سیاسی (داخل و خارج آمریکا) بیانگر این است که پیروزی کلینتون محتمل‌تر خواهد بود.

وی در مورد فرایند «اکتبر سوپرایز» و تاثیر آن در انتخابات آمریکا عنوان کرد: مساله‌ای که باید به عنوان یک ابزار در حالت کنونی و تا قبل از روز انتخابات بدان توجه شود، این است که به موازات نزدیک شدن به روز رأی گیری نهایی افشاگری‌ها و حملات دو حزب نسبت به یکدیگر افزایش پیدا می‌کند که از آن به عنوان «اکتبر سوپرایز» نام برده می‌شود. به گونه‌ای که در ماه اکتبر و تنها چند هفته مانده به برگزاری انتخابات بحث‌هایی مطرح می‌شود که بیشتر جنبه افشاگری و القای یک موج تخریبی علیه نامزدها دارد. برای نمونه می‌توان به اخبار منتشر شده در خصوص فرار مالیاتی دونالد ترامپ از حدود ۱۵ سال پیش تاکنون و همچنین فایل‌های صوتی مرتبط با فساد اخلاقی وی به انضمام تهدید «جولیان آسانژ» مبنی بر افشای اسناد در ویکی‌لیکس اشاره کرد. به همین جهت اکتبر سوپرایز می‌تواند تا حدودی سرنوشت انتخابات آتی را تغییر دهد اما این تغییر وضعیت ممکن است در برخی از محورها نافذ نباشد.

ابوالفتح در پایان بیان کرد: در مورد نظرسنجی‌ها به‌رغم حجم بالای آمار و ارقام منتشر شده باید بگوییم که در وضعیت کنونی و در مجموع کلینتون حدود چهار تا پنج درصد جلوتر از ترامپ است. پس از مناظره معاونان هم نظرسنجی‌ها نشان داد که مایک پنس برنده مناظره بوده است اما همان‌طور که در ابتدا به آن اشاره شد، اصل بر مانور رسانه‌ای نامزدها است نه معاون‌های آنها. به این جهت اگر در مناظره‌های بعدی همانند دور اول، ترامپ در پاسخ به پرسش‌ها و در فضای کلی مناظره به صورت انفعالی و عصبی برخورد کند و نتواند پاسخ خوبی به پرسش‌ها بدهد به نظر می‌رسد که هیلاری کلینتون بتواند پیروز این مناظره‌ها باشد مگر این که در خصوص افشای اسناد در روزهای آینده شاهد نمایان شدن یک متغیر اساسی باشیم.

کد خبر : ۴۱۷۹۵۰