خبرگزاری کار ایران

نشست شورای امنیت درباره کره شمالی

شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی تشکیل نشست می‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل امروز - سه‌شنبه - در رابطه با سه آزمایش و پرتاب موشک بالستیک کره‌شمالی به سمت دریا در زمان نشست جی۲۰ ،‌ در مقر سازمان ملل تشکیل جلسه دهد.

شورای امنیت این نشست را، که از سوی آمریکا و ژاپن درخواست شده،‌  در ساعت ۱۱:۳۰ به وقت محلی در نیویورک تشکیل می‌دهد تا موضع خود را درباره آخرین آزمایش موشکی اعلام کند.

کره‌شمالی در زمان دیدار رهبران جهان در کشور چین در روز دوشنبه،‌ سه فروند موشک بالستیک به سوی دریا پرتاب کرد.

این موشک‌ها به سوی دریای ژاپن و از منطقه هانگجو در ساعت ۳ به وقت محلی پرتاب شدند.

این کشور همچنین دو هفته گذشته،‌یک موشک بالستیک دیگر از یک زیردریایی پرتاب کرد.

یکی از سخنگوی وزارت دفاع سئول در این رابطه گفت: «به نظر می‌رسد که این موشک‌ها، موشک‌های رودونگ با برد یکهزار کیلومتر بوده و بدون هشدار ناوبری به سمت ژاپن پرتاب شده باشند.»

وی همچنین افزود:« آزمایش‌های موشکی بالستیک کره‌شمالی،‌ نقض آشکار معاهدات شورای امنیت سازمان ملل بوده و هدفی جز نمایش قابلیت‌های اتمی و موشکی در جریان نشست جی۲۰ ندارد.»

وزارت دفاع ژاپن نیز اعلام کرد که تخمین زده‌ می‌شود که سه موشک در منطقه اختصاصی اقتصادی کشتیرانی ژاپن فرود آمده باشد.

این وزارتخانه در بیانیه خود همچنین افزود:‌« وزارت دفاع ژاپن نگرانی‌های عمیق خود را در رابطه با پرتاب موشک‌ها ابراز می‌دارد،‌چرا که این آزمایش‌ها تهدید بزرگی برای امنیت ملی ژاپن محسوب می‌شود.»

آخرین آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی اعتراض‌های شدید مقام‌های ارشد ژاپنی و آمریکایی را نیز برانگیخته است.

«فومیو کیشیدا» وزیر خارجه ژاپن در این زمینه گفت: «این آزمایش‌ها،‌تهدید‌های امنیتی عمده‌ای محسوب شده و هیچ گاه اجازه داده نخواهد شد. ما تا کنون قویا نسبت به این موضوع به کره‌شمالی اعتراض کرده‌ایم.»

یک مقام دولتی ارشد آمریکایی در اجلاس جی۲۰ با محکوم کردن این پرتاب‌ها به عنوان یک تهدید علیه متحدان خود و شهروندان سفر‌های هوایی، متعهد شد که علیه پیونگ‌یانگ اقدام دیپلماتیک انجام خواهد داد.

وی در این زمینه گفت:« پرتاب‌های نابخردانه از سوی کره‌شمالی تهدیدی برای سفر‌های هوایی و تجارت دریایی در منطقه محسوب می‌شود.»

وی همچنین گفت که واشنگتن تلاش خواهد کرد تا « با تقویت تعهدات بین‌المللی خود،‌ کره‌شمالی را در رابطه با اقدام‌های تحریک‌آمیزش، مسئول معرفی کند.»

کد خبر : ۴۰۸۳۲۶