خبرگزاری کار ایران

لاسجردی در گفت‌وگو با ایلنا:

خروج تروریست‌ها از «داریا» امنیت دمشق را تضمین می‌کند/ عناصر مسلح تحت رصد اطلاعاتی قرار می‌گیرند

تمامی سلاح‌های سنگین از تروریست‌ها گرفته شده است و انتقال آنها به محیطی امن، زیر نظر و اشراف اطلاعاتی ارتش سوریه صورت می‌گیرد تا از رشد و تکثیر مجدد آنها جلوگیری شود.

«حسن لاسجردی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح توافق میان دولت سوریه و عناصر مسلح برای خروج از شهر داریا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: مساله‌ای که در خصوص توافق میان دولت سوریه و تروریست‌ها در سوریه و به خصوص در منطقه داریا وجود دارد، این است که توافق مذکور می‌تواند تا حدود زیادی به هم‌ریختگی امنیتی پایتخت سوریه را کم کرده و امنیت این منطقه را بالا ببرد. کاری که صورت گرفت، این بود که چیزی در حدود پنج اتوبوس از تروریست‌ها  و ۱۰ اتوبوس از غیر نظامیان به محل دورتر از دمشق انتقال داده شدند که این امر موجب شد که منطقه داریا بعد از پنج سال محاصره، روی آرامش را به خود ببیند.

وی ادامه داد: باید بگوییم که آزاد شدن داریا، یک تغییر میدانی در معادلات سوریه محسوب می‌شود. به گونه‌ای که پس از فرمان عفو عمومی توسط بشار اسد شاهد بودیم که پرونده سوریه بیشتر به سمت گفت‌وگوها پیش رفت تا بتواند از وضعیت فعلی خارج بشود. تروریست‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که پنج سال جنگ فرسایشی نمی‌تواند دستاوردی برای آنها داشته باشد و معادلات را تغییر دهد. لذا به نظر می‌رسد اوضاع به سمت آرام کردن پرونده سوریه پیش می‌رود.

 در جناح مخالف، آمریکا پس از آن که در ژنو در خصوص جدا کردن گروه‌های تروریستی به دو محور «خوب» و «بد» نتوانست نتیجه‌ای که ارزیابی کرده بود را به دست بیاورد، شاهد هستیم که یک باب گفت‌وگو میان روسیه و آمریکا در خصوص آتش‌بس و حل بحران سوریه از طریق راهکار سیاسی برجسته شد. در اینجا با توجه به گفت‌وگوهایی که وزرای خارجه آمریکا و روسیه با یکدیگر در خصوص پرونده سوریه در روز جمعه در ژنو صورت داده‌اند، شاهد هستیم که غربی‌ها به گفت‌وگوهای سیاسی بیش از گذشته تمایل پیدا کرده‌اند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه یادآور شد: تروریست‌ها قرار است از داریا به جای دیگر انتقال داده شوند که همین موضوع می‌تواند فضای میدانی سوریه را تغییر دهد. چراکه احتمالاً آمریکایی‌ها با این جابه‌جایی بتوانند و بخواهند از میان عناصر مورد نظر یک «گروه معارض خوش‌خیم» به جهان معرفی کنند و از این جهت است که تحرکات میدانی تا حدود زیادی به سمت سیاسی شدن تغییر طیف خواهد داد. اما در جبهه حلب وضعیت به صورت دیگری است. چراکه در آنجا بازیگران زیادی مانند آمریکا، روسیه، ایران و ترکیه به همراه سایر کشورهای منطقه حضور دارند که این معادله را به کلی تغییر می‌دهد. از جهت دیگر استان حلب به خصوص شمال این استان محل تلاقی گروهک‌های تروریستی داعش عراق و داعش سوریه است و از این جهت است که تحولات، بسیار سخت و شکننده خواهند بود.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا انتقال تروریست‌ها به مکانی دیگر باعث قدرت گرفتن یا رشد آنها در پوششی دیگر می‌شود یا خیر، خاطرنشان کرد: در خصوص این‌که آیا تروریست‌های منتقل شده در نقطه معین امکان تکثیر و تقویت مجدد خواهند داشت، باید بگوییم که سلاح‌های سنگین از این افراد گرفته شده است و تمامی این افراد که سابقه نبرد، ترور و طرح عملیات را دارند، زیر نظر مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی سوریه خواهند بود و اشراف اطلاعاتی روی آنها صورت خواهد گرفت. لذا به نظر می‌رسد که این جابه‌جایی با محاسبات دقیق صورت خواهد گرفت و در منطقه حفاظت‌شده تحت نظر خواهند بود.

کد خبر : ۴۰۵۰۸۷