خبرگزاری کار ایران

اداره حقوق بشر سازمان ملل:

عربستان در رابطه با حمله‌های یمن شفاف باشد

سازمان ملل اعلام کرد که شفافیت و پاسخگویی در رابطه با حمله‌های سعودی در یمن مورد نیاز است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ اداره حقوق بشر سازمان ملل،‌امروز - پنجشنبه - اعلام کرد که عربستان در رابطه با حمله‌های هوایی به یمن و به خصوص حمله به  بیمارستان‌ها،‌  باید مجازات شود.

این گزارش همچنین بیان می‌دارد که حمله‌های هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی مسئول «بزرگترین بخش»،‌کشتار غیرنظامیان در این کشور است که این میزان شامل ۶۰ درصد،‌یعنی ۳ هزار و ۷۹۹ شهروند از ماه مارس سال ۲۰۱۵ می‌شود. این حمله‌ها همچنین شامل خشونت‌های دیگری که ممکن است با حقوق بین‌الملل متضاد باشد نیز می‌شود.

هرچند که ائتلاف تاکنون یافته‌های خود در رابطه با تحقیقات داخلی انجام گرفته را منتشر کرده است اما بر اساس گفته «محمد علی النصور»،‌ رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای اداره حقوق بشر سازمان ملل،‌«شفافیت» بیشتری مورد نیاز است.

وی همچنین افزود: « غرامت به بازماندگان قربانیان از جمله عوامل مهم است. ما بر این باوریم که نوعی پاسخگویی مورد نیاز بوده و این خشونت‌ها نباید بار دیگر تکرار شود.»

نیروهای حوثی قسمت‌هایی از شهر شمالی تعز را در اختیار گرفته و بخشی از  بندر حدیدا دریای سرخ را نیز به کنترل خود در آورده‌اند.

النصور در این رابطه گفت:« همه طرف‌ها مسئول این خشونت‌ها هستند و ما شاهد هدف قرار دادن اهداف شهری مانند بازار‌ها و مراسم عروسی،‌بیمارستان‌ها و مراکزی که تحت نظارت قوانین بین‌الملل هستند و از سوی نهاد‌های بین‌المللی کنترل می‌شوند هستیم.

«زید راعد الحسین»، کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحقیقات بین‌المللی در رابطه با همه خشونت‌های عمده وجود داشته و کمیسیون ملی بر روی خشونت‌های نیروهای حوثی تمرکز کرده است. ‌

 

 

کد خبر : ۴۰۴۴۳۸