خبرگزاری کار ایران

فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایلنا:

راهبرد مبتنی بر بحران، سناریوی واشنگتن برای موصل است

فاز سوم عملیات آزادسازی موصل در حالتی آغاز خواهد شد که غربی‌ها همچنان به دنبال حذف بسیج مردمی از صحنه پاک‌سازی این شهر هستند.

«حشمت‌الله فلاحت پیشه» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر نقش دوگانه آمریکا در عملیات آزادسازی موصل تاکید کرد: تحولاتی که در حوزه میدانی عراق به خصوص از سال گذشته تاکنون رخ داد، نمایانگر یک اتحاد میهنی و ملی میان قوای مسلح و همچنین دولت و مردم عراق بود. به صورتی که شاهد اجماع و همبستگی میان ارتش و نیروهای بسیج مردمی در طی سالیان گذشته بوده‌ایم که در خصوص پاک‌سازی موصل هم همین تاکتیک و عملکرد می‌تواند مفید واقع شود.

وی ادامه داد: مساله‌ای که در خصوص عملیات‌های پاک‌سازی در عراق باید مد نظر گرفت، این است که عملکرد آمریکا و همچنین استراتژی آن در مورد موصل متکی بر عدم حضور نیروهای مردمی عراق در این نبرد است. اگر نگاهی به تحولات میدانی سال گذشته و پاک‌سازی استان دیالی داشته باشیم، به وضوح می‌بینیم که «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق از آمریکایی‌ها برای حضور یا نظارت بر عملیات دیالی دعوت نکرد. چراکه آنها نگران این بودند که علاوه بر نشت اطلاعات در مورد روند پاک‌سازی، مسائلی از قبیل رساندن و اعطای کمک‌های نظامی و لجستیک به داعش شکل بگیرد که روند پاک‌سازی و ساختار آن را با مشکل مواجه کند.

همان‌گونه که نیروهای انگلیسی در سوریه و در حالت فعلی در کنار معارضان حضور دارند، بدون شک نیروهای آمریکایی و غربی هم در عراق به صورت نامحسوس در کنار عناصر داعش خواهند بود. از این لحاظ است که غربی‌ها از هم اکنون اقدام به حاشیه‌چینی در مورد آزادسازی موصل و نیروهای عمل‌کننده آن کرده‌اند. چراکه آنها به خوبی به این امر واقف هستند که اگر نیروهای بسیج مردمی وارد آزادسازی موصل شوند، بدون تردید منافع واشنگتن در آن منطقه و همچنین عراق تهدید و حتی نابود خواهد شد.

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به راهبرد آمریکا در عراق گفت: راهبرد آمریکا در عراق یک راهبرد مبتنی بر بحران است. به بیانی دیگر، توزیع و پخش کردن ویروس داعش موجب شده تا آمریکا در عراق و منطقه حضور داشته باشد و بر اساس منافع ملی خود اقدام به بازیگری در منطقه و عراق کند. چراکه غربی‌ها در زمان حضور در عراق چیزی حدود دو و نیم میلیون بشکه نفت از چاه‌های عراق به فروش می‌رساندند. لذا تمامی موارد ذکر شده این بحث را نشان می‌دهد که غربی‌ها همان راهبرد گذشته خود را پیگیری خواهند کرد و در خصوص موصل هم از آن تبعیت خواهند کرد.        

کد خبر : ۳۹۹۷۵۳