خبرگزاری کار ایران

احتمال شکاف در گروه تروریستی «بوکوحرام» به دنبال تعیین سرکرده جدید

انتخاب سرکرده جدید گروه «بوکوحرام» احتمال بروز شکاف‌ها در این گروه را افزایش داده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، انتخاب سرکرده جدید گروه بوکوحرام و رد این انتخاب از سوی چهره‌های شاخص این گروه باعث بروز شکاف‌های بزرگی میان تروریست‌ها شده است.

این در حالی است که این گروه‌ تروریستی از سوی نظامیان نیجریه تحت فشار قرار گرفته‌ است.

انتخاب «ابوموسی البرناوی» سرکرده جدید این گروه که گفته می‌شود بیشتر با حمله‌های از پیش تعیین شده موافق است، در مقابل «ابوبکر شیکاو» نامزد رهبری این گروه که بیش از هرچیز به خشونت‌های عمده و گسترده متمایل است،‌ در نشریه این گروه اعلام شده است. ‌ بوکوحرام سال گذشته میلادی نسبت به گروه داعش اعلام وفاداری و اتحاد کرده بود.

به نظر می‌رسد که شیکاو این انتخاب را رد کرده است و کارشناسان بر این باورند که وی برای ماه‌ها رهبر شاخه نظامی این گروه بوده و همچنین از سوی ارتش نیجریه تحت نظر قرار داشته است.

در یک پیام صوتی ۱۰ دقیقه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است،‌ شخصی که گفته شده شیکاو بوده است با اعلام شکاف‌های به وجود آمده از انتخاب البرناوی انتقاد کرده است.

در ادامه این پیام آمده است: «‌با هر گونه پیمانی با خائنان در حالی که این افراد بدون در نظر گرفتن خیانتشان و مخالفت علنی با آن‌ها در این جوامع زندگی کنند،‌ مخالفم.»

گروه تحت نظر البرناوی در شمال شرق نیجریه واقع است و این شاخه نظامی برای هفت سال است که در حال مبارزه نظامی با دولت نیجریه بوده است.

شیکاو در گذشته با لباس‌های نظامی،‌ اسلحه و مهمات در تصاویر ویدیویی ظاهر شده و علیه دولت نیجریه و غرب به ایراد سخنرانی مشغول بود.

عدم انتشار چنین ویدیوهایی از چند مدت قبل، گمانه‌زنی‌ها در رابطه با زخمی شدن،‌ بیماری یا حتی مرگ این سرکرده تروریست‌ها را افزایش داده است.

«محمد بوهاری» رئیس‌جمهوری نیجریه که خود یک نظامی بوده است، از سال گذشته میلادی و با هدف از میان بردن این گروه به قدرت رسیده است.

یک مقام امنیتی در این رابطه گفت: «‌شیکاو و گروهش در منطقه سامبیسا باقی مانده‌اند و از سوی نظامیان نیجریه‌ای تحت فشار هستند.»

کد خبر : ۳۹۸۳۴۶