خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

پس از داعش نظامیان آمریکا وارد لیبی خواهند شد/ نفت مشوق اصلی داعش برای حضور در آفریقای شمالی

شماری از عناصر داعش که در سوریه و عراق مشغول جنگ هستند، از میان شهروندان و ساکنان آفریقای شمالی مانند لیبی و تونس و سایر کشورها به این گروهک تروریستی پیوستند تا جایی که تعداد زیادی از عناصر وارد شده به جهاد نکاح هم از اتباع و زنان تونس بودند و در گذشته به داعش و سایر تروریس‌تها پیوسته بودند و اکنون به کشورهای خود در آفریقای شمالی بازگشته‌اند.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل شمال آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به سخنان ژنرال «جوزف ووتل» فرمانده عملیات ویژه آمریکا مبنی بر تبدیل لیبی به میدان بعدی نبرد داعش، تصریح کرد: علت این‌که داعش، لیبی را برای استقرار و حضور خود برگزید، این است که لیبی در نیمه شمالی آفریقا قرار دارد و از لحاظ جغرافیایی موقعیت مناسبی برای اقدام‌های داعش خواهد داشت. به گونه‌ای که دسترسی به مبادی ورودی و خروجی و سایر مکان‌ها و حتی گلوگاه‌های ارتباطی یکی از مسائلی است که عناصر داعش بر آن نظر دارند و لیبی تا حدود زیادی این مولفه‌های جغرافیایی را دارد.

وی ادامه داد: اما دلیل اصلی که می‌تواند بر دلیل اول غلبه کند، وجود چاه‌های نفت بسیار مهم و لبریز از نفت در لیبی است که باید این موضوع را به عنوان مهمترین دلیل حضور داعش در این کشور دانست. چراکه داعش چند وقتی است نمی‌تواند دستمزد و حقوق ماهانه عناصر خود را همانند قبل پرداخت کند که تمامی این موارد نشان از عدم دسترسی این گروهک تروریستی به منابع مالی همانند گذشته دارد. از این رو نفت لیبی می‌تواند دلیل و مشوق اصلی داعش برای حضور در لیبی ارزیابی شود.

بدون شک زمانی که بحث نفت به میان می‌آید، موضوع درآمد و منابع مالی در بطن آن قرار خواهد داشت. از همین رو زمانی که این مساله نمایان می‌شود به صورت کاملاً ملموس شاهد تحرکات مافیای تسلیحات در دنیا خواهیم بود. چراکه حضور تروریست‌ها در یک نقطه، زمانی که با نفت و درآمد آن جمع زده می‌شود، بدون شک بحث خرید انواع تسلیحات در امتداد آن قرار دارد که بقای تروریست‌ها را رقم خواهد زد.

قنادباشی در پاسخ به این‌که آیا ساکنان و شهروندان لیبی با حضور داعش در کشورشان مخالف هستند یا خیر، تصریح کرد: آن چیزی که باید خلاف اخبار به آن توجه داشت، این است که داعش در لیبی حضور دارد و دلایل آن هم ذکر شد. اما مردم لیبی بدون شک از حضور داعش و ناامن شدن کشورشان نگران و عصبانی هستند اما باید توجه داشت که درصد این افراد زیاد نیست و همین موضوع به علاوه اقتصاد نامناسب، بستر حضور داعش را در لیبی را فراهم می‌کند.

وی افزود: مساله دیگر این است که شماری از عناصر داعش که در سوریه و عراق مشغول جنگ هستند، از میان شهروندان و ساکنان آفریقای شمالی مانند لیبی و تونس و سایر کشورها به این گروهک تروریستی پیوستند. تا جایی که تعداد زیادی از عناصر وارد شده به جهاد نکاح هم از اتباع و زنان تونس بودند و در گذشته به داعش و سایر تروریست‌ها پیوسته بودند و اکنون به کشورهای خود در آفریقای شمالی بازگشته‌اند. همین مدل را می‌توان حدود ۳۰ سال پیش و در زمانی که شوروی به افغانستان حمله کرد دید. به صورتی که تعداد زیادی از بومیان شمال آفریقا به افغانستان رفتند و پس از آن یا به گروهک‌های تروریستی و مدارس وهابی آنجا پیوستند یا اینکه به کشور خود بازگشتند.

این کارشناس مسائل  بین‌الملل درباره بیعت میان داعش و بوکوحرام عنوان کرد: این دو گروهک تروریستی با یکدیگر بیعت کرده‌اند اما القاعده جدا از آنها عمل می‌کند. باید توجه داشت که پایگاه بوکوحرام نیجریه و داعش در لیبی است و اینها به سادگی نمی‌توانند به یکدیگر دسترسی داشته باشند به گونه‌ای که داعش شمال لیبی و بوکوحرام نیجریه را به عنوان پایتخت خود برگزیده است و جمع این دو هم از حیث فاصله و هم از حیث روش کاری تا حدودی دور از تصور است. موضوع بعدی که حائز اهمیت است، اصرار آمریکا برای بزرگ‌نمایی حضور داعش در لیبی خواهد بود. این‌که چرا آنها بر این موضوع اصرار دارند و نظریات متعددی را مطرح می‌کنند به این دلیل است که به این موضوع دامن بزنند و زمینه‌های حضور و سلطه نظامی خود در لیبی را فراهم کنند که البته مجدداً بحث نفت به میان می‌آید.

 

کد خبر : ۳۴۰۶۴۷