خبرگزاری کار ایران

موسسه نظر سنجی اندی- آر:

ترک‌ها گولن را عامل کودتا می‌دانند

ترک‌ها بر این باورند که گولن طراح این کودتا بوده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ بنا به نظر‌سنجی‌های انجام گرفته از سوی موسسه نظر سنجی اندی- آر تقریباً دو سوم ترک‌ها با حمایت از دولت ترکیه بر این باورند که «فتح الله گولن» روحانی مسلمان ساکن آمریکا عامل کودتای نافرجام نظامی در ترکیه بوده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور می‌گوید گولن که طرفداران بسیاری در ترکیه دارد این طرح را برنامه‌ریزی کرده و برای مدت‌ها متحد پیشین خود را متهم به ساختن شبکه‌ای درون ارتش، پلیس، ساختار قضایی،‌ خدمات اجتماعی و آموزش و رسانه برای کنترل کردن دولت کرده است.

ترکیه می‌خواهد که آمریکا گولن را بازگرداند اما گفته است که تنها در صورت وجود شواهد کافی این کار را انجام خواهد داد. این روحانی که از سال ۱۹۹۹ در تبعید خود خواسته در ایالات متحده آمریکا قرار دارد می‌گوید که کودتا ممکن است از سوی اردوغان انجام شده باشد.

این نظرسنجی حاکی از آن است که ۶۴.۴ درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باورند که گولن عامل این کودتا بوده است در حالی که 3.8 درصد آمریکا،‌ 3.6 درصد قدرت‌های خارجی و 2.2 درصد نیز رجب طیب اردوغان را عامل این کودتا می‌دانند.

این موضوع می‌تواند به اردوغان کمک کند تا قدرت خود را متمرکز کند. منتقدان اردوغان نیز نگران آن هستند که وی از این کودتای نافرجام در جهت سرکوب مخالفان خود بهره ببرد.

مقام‌های ترک با اخراج هزاران تن از نهاد‌های نظامی، قضایی و آموزشی پیروان گولن را مورد هدف حملات خود قرار داده و اقدام به انحلال بسیاری از شبکه‌های آموزشی و موسسات خیره کرده‌اند.

این نظرسنجی نشان دهنده آن است که ۷۲.۶ درصد از پاسخ دهندگان بر این باورند که دیگر دولت‌ها از این کودتای نظامی حمایت کرده‌اند. در حالی که ۷۸.۹ درصد نیز همبستگی و اتحاد اردوغان و رهبران حزب مخالف را در خلال این کودتا ستودند.

این نظرسنجی همچنین حاکی از آن است که ۸۳.۹ درصد از پاسخ دهندگان اظهارات اولیه اردوغان را در شب کودتا شنیده و ۶۵.۷ درصد نیز در آن شب از خانه‌های خود خارج شده و به خیابان‌ها رفتند.

آن‌ها همچنین به سوالی که از آنان در رابطه با تمایلشان به بازگردانده شدن گولن به ترکیه پرسیده بود،‌پاسخ مثبت دادند در حالی که ۷۷.۷ درصد نیز فکر می‌کنند که گولن و طرفدارانش تهدیدی برای آینده ترکیه هستند.

این نظرسنجی از هزار و ۴۹۶ نفر و در روز ۱۹ جولای انجام گرفته شده بود.   

کد خبر : ۳۹۴۷۴۴