خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

فرو ریختن حیثیت امنیتی اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه موجب اقدام علیه غزه در سال ۲۰۱۴ شد

صهیونیست‌ها بر این باور بودند که در غزه سلاح چندانی وجود ندارد و حتی افرادی که در آنجا اقدام به مبارزه با اسرائیل خواهند کرد، نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به دومین سالگرد جنگ میان غزه و اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: در طول سال‌های 2008، 2012 و نهایتاً 2014 اسرائیل با توجه به شرایط منطقه و همچنین روابطی که با کشورهای عربی برقرار کرده بود، یک نوع آرایش نظامی جدید را مد نظر داشت. اما باید توجه کرد که یکی از موضوع‌های اصلی که موجب شد تا اسرائیل شروع کننده جنگ غزه در سال 2014 باشد، شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه با حزب‌الله لبنان بود.

وی افزود: اگر به اخبار منتشر شده در سال 2006 نگاهی بیندازیم به صورت خیلی واضح خواهیم دید که ارتش اسرائیل و به طور کلی ساختار امنیتی و دفاعی این رژیم در سال 2006 و در تقابل با حزب‌الله لبنان بسیار آسیب‌پذیر شد. در برخی از رسانه‌ها زمانی که تصاویر تانک‌های فوق پیشرفته مرکاوا که توسط حزب‌الله مورد اصابت موشک‌های دوش‌پرتاب قرار گرفته بود منتشر شد، یک فضای بی‌اعتباری در مقابل اسرائیل قرار گرفت و از آنجا بود که صهیونیست‌ها به این فکر افتادند تا برای جبران حیثیت خود دست به اقدام دیگری بزنند.

سناریویی که برای تطهیر چهره اسرائیل در دستور کار قرار گرفت، کلید زدن حمله هوایی به غزه بود. در جریان این حملات که حتی گفته شده بود از بمب‌های فسفری استفاده شده است صدها و بعضاً هزاران نفر از مردم غزه جان خود را از دست دادند. حتی عده‌ای از گروه‌های حافظ صلح و دیده‌بانان حقوق بشر در گزارش‌های خود نوشته بودند که اسرائیل در حملات 2014 به غزه اقدام به تست برخی از سلاح‌های نامتعارف خود کرده است اما همچنان با سکوت سازمان ملل مواجه هستیم.  

این تحلیلگر مسائل جهان عرب با تاکید بر این‌که برآورد اسرائیل‌ها از تسلیحات و نفرات حماس در آن زمان بسیار ناقص بود، گفت: صهیونیست‌ها بر این باور بودند که در غزه سلاح چندانی وجود ندارد و حتی افرادی که در آنجا اقدام به مبارزه با اسرائیل خواهند کرد، نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. اما واقعیت و اسنادی که منتشر شد نشان دهنده نتیجه‌ای متفاوت‌ از این موضوع بود. چراکه حملات حماس تا جایی ادامه پیدا کرد که سیستم گنبد آهنین اسرائیل از سوی حماس مورد تهدید واقع شد. در اینجا بود که ادعای اسرائیل مبنی بر قدیمی بودن سلاح‌های حماس و همچنین تاکتیک مبارزه آنها مردود و مخدوش اعلام شد.

وی در پایان یادآور شد: به نظر می‌رسد پس از جنگ 2014 و با توجه به آنالیز ضعف‌ها و حفره‌های امنیتی و نظامی اسرائیل،‌ انتفاضه سوم به شکل دیگری نمایان شد و خیزش کرد. باید مد نظر داشت که اسرائیل به دلیل داشتن نیروگاه اتمی از این‌که به صورت موشکی به مناطق تحت اشغال این رژیم تعرض شود، بسیار هراس دارد. از این رو گنبد آهنین تقویت شد و در آینده هم این مقاوم‌سازی ادامه خواهد داشت.  

کد خبر : ۳۹۲۹۳۹