خبرگزاری کار ایران

خرم در گفت‌وگو با ایلنا:

نشست ناتو در ورشو تهدید روسیه در بلوک شرق سابق بود/ ناتو فاقد ادبیات مبارزه با داعش در آسیای مرکزی است

سران ناتو و به خصوص آمریکا در نشست ورشو مدلی از تهدید روسیه را شبیه‌سازی کردند تا بتوانند در حیاط خلوت مسکو، کرملین را مهار کنند.

«سیدعلی خرم» نماینده سابق ایران نزد دفتر و مقر اروپایی سازمان ملل متحد با اشاره به محورهای مطرح شده در اجلاس سران ناتو در ورشو، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اجلاسی که در ورشو تحت عنوان اجلاس سران ناتو تشکیل شد، به نوعی اعلام مواضع رسمی اعضای این سازمان علیه روسیه تلقی می‌شود. به گونه‌ای که محل این اجلاس در مقر بلوک شرق سابق و پیمان ورشو بوده و معنایش این است که ناتو به داخل بلوک شرق سابق و در حقیقت حیاط خلوت روسیه پیشروی کرده است.

وی ادامه داد: از همین جا معلوم بود که روس‌ها نسبت به این قضیه اعتراض خواهند کرد که البته اعتراض آن‌ها هم نمایان شد. مساله‌ای که از لحاظ روانی مسکو را تحت فشار قرار می‌دهد، مکان برگزاری این اجلاس یعنی پیمان ورشو است. اگر چه بلوک شرق و بلوک غرب با پیمان ورشو از بین رفت اما کماکان وضعیت شرق و غرب در حالت فعلی و در قرن ۲۱ به مانند آتش زیر خاکستر تبدیل شده است.

ناتو در لهستان، گرجستان، قرقیزستان، ازبکستان و کشورهای بلوک شرق سابق اقدام به یارگیری کرده و همچنین در بحث مناقشه میان اوکراین و روسیه که منجر به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه شد، همچنان بحث تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه مسکو پابرجا است. این موضوع موجب شده تا روسیه و چین به تکاپو بیفتند تا به نوعی در مقابل ناتو از خود دفاع کنند که در این بین یک حالت تقابل میان آنها با ناتو به وجود آمده است. از این جهت است که مجموع داده‌ها و همچنین مساله اجلاس شانگهای به نوعی احیا کننده بلوک شرق سابق تلقی می‌شود. به طوری که روسیه و چین به عنوان محور این پیمان و مساله تلقی شده و چند کشور دیگر به صورت نمادین به آنها اضافه می‌شوند تا بتوانند یک محور خودساخته علیه ناتو به وجود بیاورند.

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این‌که یکی از محورهای مورد بحث در ورشو موضوع افغانستان بوده است، بیان کرد: مساله دیگری که در نشست ورشو توسط سران ناتو مورد بحث و بررسی قرار گرفت، پرونده افغانستان است. باید بدانیم که مساله افغانستان یک بحث دوگانه است. زمانی که شوروی در آنجا حضور داشت و از این منطقه بیرون رفت، آمریکا اقدام به جای‌گیری آن در قالب لشکرکشی ۲۰۰۱ کرد و به نوعی یک مساله رویارویی میان واشنگتن و مسکو در آسیای میانه خصوصاً افغانستان به وجود آمد.

وی افزود: چهار گردان ناتو در لهستان مستقر است که رهبری آن به عهده آمریکا قرار گرفته و روسیه هم نسبت به حضور نظامیان آمریکا در لهستان اعتراض کرده است. از سوی دیگر، بحث اقدام‌ها و حضور داعش در آسیای میانه به خصوص در افغانستان مطرح است. عده‌ای بر این باورند که ناتو برای مقابله با تهدید پدیده تروریسم در این ناحیه دست به کار خواهد شد اما واقعیت این است که نوع اقدام داعش نبرد نامتقارن است اما ادبیات نظامی ناتو بر پایه استفاده از جنگ‌ها و آموزش‌های کلاسیک بنا شده است.

خرم در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین این فرضیه را که گفته می‌شود ناتو در مبارزه با داعش و گروه‌های افراطی آسیای میانه وارد میدان خواهد شد، کاملاً مردود است. چراکه اگر ناتو به مبارزه با داعش بپردازد، این اقدام آنها به نفع تروریست‌ها رقم خواهد خورد. به گونه‌ای که عناصر داعش ورود ناتو را دلیلی برای یارگیری از میان کشورهای آسیای مرکزی خواهند دانست و در اینجا است که احتمال درگیری میان نیروهای خارجی و تروریست‌های مستقر در این ناحیه قوت می‌گیرد.

کد خبر : ۳۸۸۳۵۷